responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقامات حضرت فاطمه« عليها السلام» در كتاب و سنت نویسنده : السند، الشيخ محمد    جلد : 1  صفحه : 103

عقل عملى دارد كه بالاتر از عقل نظرى است كه در اشكال اربعه منطقى و يا اصول فقه در مورد آن بحث مىشود. سرّ مطلب هم اين است كه حجيت در عقل عملى مستلزم حجيت در عقل نظرى نيز هست اما عكس اين صادق نيست (حجيت در عقل نظرى مستلزم حجيت در عقل عملى نيست) و اين مقام حجيت و عصمت علمى و عملى حضرت فاطمه زهرا را ثابت مىنمايد.

بيان استدلال:

بهطور كلى خاصيت حجيت نظرى با ماهيت حجيت در حكمت عملى تفاوت دارد در علم منطق برهانها و قياسهايى ذكر شده كه اشاره به عقل عملى دارد؛ همانطوركه در علم اصول فقه نيز روشن گشته است كه حجيت ماهيت كاشفه و حاكيه و موصله (طريق به واقع) مىباشد.

اما حجيت عمليه داراى يك خصوصيت و هويّت جداگانهاى مىباشد كه لازمه آن عمل شخص مىباشد البته منظور تنها عمل جوارحى نمىباشد بلكه عمل جوانحى و قلبى را نيز شامل مىشود كه عبارت باشد از حجيت عمليهاى كه با صفات عملى در نفس ارتباط دارد.

بلكه حجيتى است كه فوق صفات عمليه و مربوط به قلب نيز مىشود مانند حبّ و بغض و رضايت و غضب و تولّى و تبرّى پس خاصيت حجيت عمليه ارتباطى با جانب فعل و عمل در راستاى قلب مىباشد كه بالاترين درجه ادراكات بسيط آدمى مىباشد.

بههمينجهت است كه در مورد حجيت عمليه تعابيرى بهكار برده شده

نام کتاب : مقامات حضرت فاطمه« عليها السلام» در كتاب و سنت نویسنده : السند، الشيخ محمد    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست