responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 97

14 مادر بسيار بدبين بوده است. 31 درصد 7 درصد 15 هيچ طرح مشخص در تربيت كودك وجود نداشته است. 23 درصد 0 درصد 16 معيار اوليا براى رفتار كودك مهم و غير مستمر بوده است. 63 درصد 0 درصد 17 خواسته‌هاى كودك يا با محروميت زياد پاسخ داده شده و يا ارضا شده است. 70 درصد 10 درصدبه هر حال يكى از بلاها و آسيب‌هايى كه خانواده و جامعه را در خطر از هم پاشيدگى قرار داده، گرفتار شدن اعضاى آن در دام اعتياد و مواد مخدر است. آمارهايى كه امروزه هم از شمار معتادان منتشر مى‌شود، نشانگر آن است كه جمعيت آنان در تمام جوامع رو به افزايش است.

عوارض اعتياد

اعتياد از مسائل جدى كشور در ابعاد مختلف جامعه‌شناسى، روان‌شناسى، حقوقى، اقتصادى و سياسى و... مى‌باشد كه علاوه بر اينكه خود يك آسيب محسوب مى‌شود، مى‌تواند زمينه‌ساز بسيارى از آسيب‌هاى اجتماعى به ويژه بزه‌كارى زنان باشد. افراد معتاد تهديدى جدى براى حيات فردى و خانوادگى زنان و آسيبى عميق براى كيان خانواده شمرده مى‌شوند.

گذشته از عوارض و پيامدهاى فردى اعتياد مانند ناراحتى‌هاى جسمى از قبيل سوء هاضمه، سوء تغذيه، اختلالات قلبى و عروقى، اختلالات روانى شامل وابستگى روانى معتاد، كاهش هوشيارى، بى ارادگى، افسردگى و... نيز اختلالات رفتارى و اخلاقى مانند دروغگويى، پرخاشگرى، پنهان كارى، سرقت، شب‌نشينى‌ها و... از عوارض سوء اعتياد است.

عمده‌ترين آسيب اعتياد در خانواده تأثير بر روابط عاطفى، جنسى و روانى زن و شوهر مى‌باشد. اعتياد شوهر به انزوا و دورى از همسر و عدم تعلق عاطفى، جر و بحث و درگيرى و نزاع بين زن و شوهر منتهى مى‌شود و اين مطلب تأثيرات نامطلوبى بر شخصيت فرزندان مى‌گذارد. اعتياد براى خانواده چيزى جز پريشان حالى و نگرانى نيست و عامل عمدۀ از بين رفتن كنترل، نظم و انضباط و ايجاد هرج و مرج و بى بندو بارى و زمينه ساز رشد و گسترش فساد در خانواده و اجتماع است.

اعتياد از نظر اسلام

در صدر اسلام و زمان ائمۀ معصوم (ع) از مواد مخدر به شكل امروزى جز شراب خبرى نبود و بدين جهت، آيات و روايات خاص در اين باره زياد به چشم نمى‌خورد؛ با اين حال رواياتى از پيامبر اسلام 6 و برخى از معصومين (ع) نقل شده كه به نوعى به اين مسئله اشاره دارد.

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست