نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا جلد : 1 صفحه : 43
از روايات اسلامى چنين بر مىآيد كه
هرگاه زنى بدون عذر و دليل قابل قبول از شوهر خود نافرمانى نمايد، خود را در معرض
خشم و نفرين الهى قرار مىدهد و اين نافرمانى مورد مذمت، نكوهش و عذاب و مجازات
الهى واقع شده است.
از امام باقر (ع) نقل شده است: «زنى به
محضر پيامبر اسلام 6 رسيد و عرض كرد يا رسولاللّٰه حق زوج بر زن چيست؟
حضرت فرمود: اينكه او را اطاعت نمايد و معصيت نكند.»[1]
امام صادق (ع) نيز در اين باره مىفرمايد:
«اگر زنى همسر خود را به خشم آورد، اعمال حسنۀ آن زن
و همچنين نمازش در پيشگاه خداوند قبول نمىشود.»[2]
البته اين نكته نيز قابل ذكر است كه
اطاعت از شوهر نبايد با اطاعت خداوند در تعارض باشد وگرنه اطاعت خداوند مقدم است؛
چنان كه امام على (ع) مىفرمايد: «دين ندارد كسى كه آنجا كه معصيت خالق مطرح است
از مخلوقى پيروى كند.»[3]
عدم رعايت عفت
حفظ ناموس و اهتمام به نگهدارى عفت از
وظايف بسيار مهم زنان و از حقوق مرد بر گردن آنان است به گونهاى كه قوام و ثبات
خانواده در گرو مراعات آن است. و عدم رعايت عفت خانواده را به منجلاب فساد و فحشا
خواهد كشاند و از هم پاشيدگى و اضمحلال خانواده نتيجۀ قطعى و
نهايى آن است.
اسلام براى مبارزه با بىعفتى اهتمام
دارد كه نگذارد ناموس خانواده جريحهدار گردد و لكه ننگ و بدنامى در آسمان زندگى
فاميلى نمودار شود و در اين رهگذار، با اعمالى كه مغاير با اين اصل باشد، سخت به
مبارزه برخاسته و ارتكاب آن اعمال را حرام كرده است.[4]
امام باقر (ع) نيز دربارۀ رعايت عفت و پاكدامنى مىفرمايد: «بهترين بندگى خداوند عفت شكم و ناموس
است.»[5]
بنابراين از حقوق مسلم مرد بر زن رعايت
عفت و پاكدامنى است و بر زنان و همسران مؤمنه لازم است كه همواره اين سفارش دين را
عمل نموده، خود و خانواده را از برخوردارى يك زندگى سالم و باصفا محروم نسازند.