responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 130

1. كاهش توانمندى: شرايط فيزيولوژيكى و جسمانى زنان باعث مى‌شود تا در مقابل بروز مشكلات ناشى از فقر آسيب پذيرتر باشند به طورى كه اين عوامل توانمندى آنان را 20 درصد كاهش مى‌دهد.

2. بيشتر از ديگران در معرض آسيب هستند: زنان به دليل شرايط، ويژگى‌هاى خاص و نقش كليدى در نهاد خانواده بيشتر در معرض آسيب و مشكلات قرار دارند.

3. بيمارى‌هاى جسمى و روحى: بر اساس آمارهاى موجود 60 درصد بيماريهاى ناشى از سوء تغذيه در افراد به خصوص زنان بوجود مى‌آيد و تغذيه ناسالم منجر به كم شدن قواى فكرى، سطح مهارت و توانمندى، افت تحصيلى، كاهش ميزان بهره‌ورى، پوكى استخوان، ريزش مو و... در زنان مى‌شود.

4. پيرى زودرس: از ديگر پيامدهاى فقر و مشكلات اقتصادى، پيرى زودرس در زنان است، كه اين امر باعث مى‌شود اختلالات زيادى در سيستم فكرى، عصبى، پايين آمدن آستانۀ تحمل‌پذيرى و همچنين منش زندگى آنها به وجود آيد و ادامۀ زندگى براى آنها امكان‌پذير نباشد. به همين دليل شرايط اجتماعى حاكم بر جامعه كانون خانواده‌ها دچار تلاطم و آسيب خواهد شد.[1]

اسلام و فقر

اسلام فقر مالى را زمينۀ مساعد و خطرناك بى دينى، فساد، دروغ، تهمت و هرگونه تباهى خانوادگى و اجتماعى مى‌داند و به همين دليل به شدت با آن مخالفت مى‌كند و پيروان خود را راهنمايى به سوى مبارزه با فقر و امر به ريشه‌كنى آن در جامعۀ خود مى‌نمايد. و اين آسيب را پيامبر اعظم 6 آنقدر خطرساز و تهديد آفرين مى‌داند كه دربارۀ خود نيز مى‌فرمايد:

«خدايا من از كفر و ندارى به تو پناه مى‌آورم.»[2] و پيروان خود را چنين توصيه مى‌كنند: «از فقر و ندارى و خوارى و ذلت به خدا پناه بريد.»[3]


[1] دکتر غلامرضا علیزاده، اثرات ناشی از فقر... 22/9/83 http.//mehrnews.com.

[2] علی اکبر بابازاده، به نقل از جامع الصغیر سیوطی، ج17 ص228.

[3] همان، به نقل از کنز العمال، ج6، ص493.

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست