responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 121

گوشى‌هاى تلفن‌هاى همراه

مواجهه با اين پديده در ايران روزهاى عجيبى را از سر گذرانده است. توزيع گستردۀ فيلم‌هاى اماكن مخصوص زنان و ميهمانى‌هاى خصوصى به قدرى است كه اولاً نمى‌توان گروه خاصى را مسئول آن دانست و ثانياً اينكه قبح ماجرا با شيوع استفاده از تلفن‌هاى همراه دوربين دار روز به روز در حال از بين رفتن است.

استفاده‌هاى نابجا از گوشى‌هاى دوربين دار متصور بود، اما نه به آن گستردگى كه اتفاق افتاده و مى‌افتد. از بارزترين پيامدهاى اين استفاده‌هاى نابجا مى‌توان به خودكشى چند دانشجوى دختر در پى انتشار فيلم ميهمانى خصوصى آنها اشاره كرد. اگر چه انتشار اين فيلم‌ها در مقابل فيلم‌هايى كه از استخرهاى زنانه منتشر شده بود، كمتر باعث بهت مردم شد.

آسيب اين نوع گوشى‌ها به حدى جدى است كه نه تنها بسيارى از زنان را از فكر استفاده از استخرهاى شنا منصرف كرده، بلكه در مجالس زنانه خصوصى نيز احساس امنيت وجود ندارد.

چنين استفاده هايى از تلفن‌هاى همراه دوربين‌دار پيش از ايران، در نقاط مختلف دنيا هم خبرساز بوده است.[1]

به هر حال گوشى‌هاى تلفن همراه دوربين‌دار، هر چند در توسعۀ مبادلۀ اطلاعات نوعى پيشرفت محسوب مى‌شود امّا تهديدى جدى براى امنيت و حرمت شخصى افراد و خانواده‌ها نيز به شمار مى‌آيد به خصوص اينكه خانواده‌هاى مسلمان نسبت به حفظ نواميس و عفت خود ارزش و اعتبار خاصى قائل هستند و در صورت صدمه وارد شدن به حيثيت و آبروى ناموسى و خانوادگى آنان امكان فروپاشى و حتى نابودى آنها نيز وجود دارد. از اين رو، مى‌بايست به اين آسيب اجتماعى خانواده‌ها به صورت جدى توجه نمود و با تدابير لازم از شدت آسيب كاست و يا از وقوع آن به طور كلى جلوگيرى كرد.

راههاى پيشگيرى و درمان

- ايجاد شرايط طبيعى لازم براى گذران اوقات فراغت فرزندان با سرگرمى‌هاى مفيد و سازنده.

- محدود كردن فرزندان به خصوص كودكان و نوجوانان در استفادۀ از بازى‌هاى رايانه‌اى.


[1] 26/5/84، www.shatifnews.ir.

نام کتاب : آسيب شناسى خانواده نویسنده : ویسی، غلامرضا    جلد : 1  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست