responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نبوت عامه نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 13
مقدمه ...
عقايد و انديشه‌هاى بنيادى اسلام كه از آنها به عنوان اصول عقايد ياد مى‌شدو پايه و اساس آيين حياتبخش اسلام را تشكيل مى‌دهند و در شكل گيرى صفات و تحقّق رفتار مسلمانان اثر مى‌گذارند، زيرابه طور كلى رفتار انسانها- خود آگاه يا ناخود آگاه- تحت تأثير اصول عقايد (جهان بينى) آنان قرار دارد.
از اين رو، براى استقرار و تثبيت نظام ارزشى و رفتارى اسلام، بايد مبانى عقيدتى آن مورد بررسى قرار گيرد.
اگر دين را به درختى تناور و بارور، تشبيه كنيم، مبانى عقيدتى، به مثابه ريشه‌هاى آن هستند. اين ريشه‌ها بايد در پرتو چراغ عقل، در اعماق قلب انسان پابرجا گردد تا ميوه‌هاى شيرين و گوارا (اعمال صالح) به بار آيد و سعادت و خوشبختى انسان در دو جهان تأمين شود.
از آنجا كه خداوند متعال، ما را به نيروى عقل و انديشه، مجهز ساخته، بايد در نظام آفرينش، تأمّل و تدبّر كنيم تا به حكمت خداوند پى ببريم. از اين رو، تحقيق و شناخت مبانى عقيدتى و دقت در محتواى دعوت پيامبران و توجه به معجزات آنان، بايد به كمك عقل انجام گيرد. تقليد از ديگران بدون سنجش عقلى، در مورد عقايد، محكوم است.
دانشمندان اسلامى، از نخستين سالهاى ظهور اسلام، به تبيين عقايد اسلامى پرداخته و كتابهايى در علم كلام، در سطوح مختلف، به رشته تحرير در آورده و در اختيار همگان قرار داده‌اند. به تناسب مسائلى كه در هر عصر، مطرح بود، در ميان اغلب فرقه‌هاى اسلامى، متكلمان نامدار و مشهور، ظهور كرده و به بحث و بررسى مسائل كلامى پرداختند؛ كتاب و آثار بر جاى مانده از آن بزرگان، با آنكه از نظر محتوا غنى و سودمند است، اما چون مطالب آنها دسته بندى و كلاسيك و متناسب با نيازهاى فكرى عصر جديد و نسل جديد نيست، در امر آموزش كلاسيك بخوبى نمى‌توان از آنها بهره گرفت.


نام کتاب : نبوت عامه نویسنده : علی نوری، علیرضا    جلد : 1  صفحه : 13
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست