responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : معاد از ديدگاه عقل و نقل نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 14
خبيثه» شرك است كه اعتقادى بى ريشه و پايه بوده و مانند بوته حنظل است كه در زمين قرار ندارد و ميوه آن نيز تلخ، سوزاننده و متعفن است. «1» اعتقاد توحيدى داراى پشتوانه مستحكم عقلانى و وحيانى است و با تعقل و شنيدن سخن وحى مى‌توان بدان رسيد و اهل شرك و كفر از تعقل و شنيدن سخن وحى خود را محروم كرده‌اند.
اهل جهنم وقتى توبيخ مى‌شوند و از علت جهنمى شدن آنان با وجود بعثت پيامبرانِ انذار كننده، سؤال مى‌گردد، مى‌گويند:
لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (ملك: 10)
اگر شنيده يا تعقل كرده بوديم، در ميان اصحاب آتش نبوديم.
آيه فوق دو عامل نجات را نشان داده است: يكى شنيدن سخن پيامبران و پذيرفتن آن و ديگرى هدايت طلبيدن از عقل و شنيدن سخن او. «2» اين دو عامل كه مؤيد و مكمل يكديگرند تنها راه نجات انسان هستند.
با توجه به اهميت اعتقادات از آن جمله اعتقاد به معاد و با توجه به راه نجات كه پناه بردن به وحى و عقل است، در اين دوره بر آنيم كه با يارى طلبيدن از آيات قرآن و روايات معصومين و استدلال‌هاى محكم عقلى به اثبات معاد و مسائل آن بپردازيم؛ بدان اميد كه در تحكيم و تثبيت عقايد خوانندگان مؤثر باشد.
در پايان لازم به ذكر است كه متن عربى بسيارى از آيات به جهت اختصار حذف و به ترجمه آن بسنده شده است.
معاونت متون آموزشى و كمك‌آموزشى‌ گروه علوم اسلامى‌

نام کتاب : معاد از ديدگاه عقل و نقل نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست