responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى انديشه اسلامى(2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 76
5. خشنودى پروردگار نعمت‌هاى بهشتى هر قدر شيرين و شادى آفرين باشد، از ياد خداوند متعال كه‌آفريننده همه چيز است، گواراتر نخواهد بود و بهشتيان با بهره‌مندى از «نعمت‌ها» همواره به ياد «منعم» خود هستند و به كسانى كه چنين نيستند طعنه مى‌زنند كه:
چرا زاهد اندر هواى بهشت است چرا بى خبر از بهشت آفرين است‌ اينان رضايت و خشنودى الهى را فراتر از هر نعمتى مى‌دانند و آن را با هيچ يك از نعمت‌هاى بهشتى سودا نمى‌كنند. امام سجاد (ع) مى‌فرمايد:
وقتى بهشتيان در جايگاه‌هاى خويش اسكان مى‌يابند و نعمت‌هاى بهشتى از هر نوع آنان را در بر مى‌گيرند، از سوى خداوند به مبانى انديشه اسلامى(2) 79 منابع و مآخذ آنان خطاب مى‌شود: «اى دوستان و مطيعان و ساكنان بهشت من! آيا شما را به چيزى بهتر از وضعيت كنونى آگاه سازم؟» مى‌پرسند: «اى پروردگار ما آن چيست؟» خداوند مى‌فرمايد: «بهتر از اين نعمت‌هايى كه شما را احاطه كرده، خشنودى و محبت من نسبت به شما است!» آنان جملگى به وجد آمده، مى‌گويند: «آرى پروردگار ما خشنودى و محبت تو برايمان بهتر و پسنديده‌تر است.» سپس امام سجاد (ع) اين آيه را تلاوت كرد:
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِنْ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «1». (توبه: 72)
خداوند به مردان و زنان با ايمان باغ‌هايى وعده داده است كه از زير [درختان‌] آنها نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند ماند و نيز سراهايى پاكيزه در بهشت‌هاى جاودان [به آنان وعده داده است‌] و خشنودى خدا بزرگ‌تر است. اين همان كاميابى بزرگ است.
شرايط ورود به بهشت‌ 1. ايمان و عمل صالح‌ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ. (حج: 23)
خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند در باغ‌هايى كه زير [درختان‌] آن نهرها

نام کتاب : مبانى انديشه اسلامى(2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست