فرا مىخوانند و مردم از آنها كمك مىخواهند. نيز گفتهاند چون مؤمن
نامه عمل خويش را مىبيند، از شوق فرياد بر مىآورد كه «نامه مرا بخوانيد!» (حاقه/
19) يا چون كافران نامه عمل خويش را مىگيرند، از ترس و هراس فرياد سر مىدهند كه
«اى كاش اين نامه را به ما نمىدادند!» (حاقه/ 25) نيز گفتهاند مناديان محشر بانگ
برمىآورند: «هُش داريد كه لعنت خدا بر ستمگران!» (هود/ 18؛
پيام قرآن، 5/ 62؛ تفسير نمونه،
20/ 94؛ الميزان، 9/ 330)
***
يوم الجمع: تعبيرى قرآنى از گردهمايى قيامت
به
معناى روز گردهمايى است و مقصود از آن، روز رستاخيز است. قرآن دو بار اين تعبير را
به كار برده است (تغابن/ 9؛ شورى/ 7) و از تعابير هم معناى آن نيز در دو سوره ديگر
ياد كرده است (هود/ 103؛ واقعه/ 49 و 50). وجه اين تعبير آن است كه به روز
رستاخيز، آدميان و جنّيان و فرشتگان مقرّب به خواست خداوند گرد هم مىآيند و اعمال
مكلّفان به ترازوى دادگاه الهى وزن مىشود. اين آموزه دينى اثرى ژرف در نظام
اخلاقى و تربيتى اسلام دارد؛ آن سان كه برخى مفسّران گفتهاند غرض از وحى و رسالت
پيامبران ترسانيدن انسان از آن همايش بزرگ و سخت است. در آن روز، مردمان به دو
گروه تقسيم مىشوند: گروهى به بهشت مىروند و گروهى به دوزخ. بدون انذارِ انسان از
يوم الجمع و ماجرايى كه در آن پيش مىآيد، دعوت دينى ناكام مىماند و رسالت
پيامبران (ع) بى فرجام مىشود (الميزان، 18/ 17؛ پيام قرآن،
5/ 55؛ تفسير نمونه، 24/ 194).
***
يوم الحساب: قيامت؛ روز حساب و بازخواست الهى
از
نامهاى قيامت در قرآن كريم است (ابراهيم/ 41). «حساب» به معناى شمردن است. مراد
اين است كه هر مكلّفى به روز قيامت، نتيجه اعمال و افعال خويش را خواهد ديد و
خداوند به حساب يكايك آنها مىرسد. از قرآن برمىآيد كه حساب بندگان در قيامت،
تنها به دست خداوند