مذاهب اسلامى، 278- 283). مذهب شيعه
اماميّه در كلام، فقه، اخلاق و سياست آموزهها و احكامى ويژه دارد كه از قرآن و
عترت برخاستهاند.
***
مراتب ايمان: درجات باور دينى
بدين
معنا است كه ايمان از نظر شدّت و ضعف، درجههايى دارد. اينكه آيا ايمان مراتبى
دارد يا نه، بسته به اين است كه ايمان را چگونه تعريف كنيم و اين مسئله را بررسيم
كه آيا ايمان قابليّت شدّت و ضعف و كاهش و افزايش دارد يا نه.
(تعريف
ايمان) آنان كه عمل به اركان را جزو تعريف ايمان نمىدانند و آن را تنها تصديق
قلبى مىشمارند، شدّت و ضعفى نيز در آن روا نمىدارند و در نتيجه، مراتب و درجات
ايمان را نيز نمىپذيرند. در برابر، كسانى كه عمل را جزو ايمان مىدانند، خواه
ناخواه اين را نيز پذيرفتهاند كه ايمان شايسته زيادت و نقصان و شدّت و ضعف است.
بسيارى از متكّلمان شيعه، از آن رو كه آيات و روايات پرشمارى، ايمان را ذو درجات
دانستهاند (بحار الانوار، 66/ 175- 154)، اين مسئله
را حل شده انگاشته و از آن سخن نگفتهاند. برخى ديگر از علماى شيعه با الهام از
اين آيات و روايات بابى به عنوان «درجات الايمان و حقائقه» برگشوده و از مراتب
ايمان بحث كردهاند (همان). برخى دانشمندان معاصر شيعى نيز مراتب ايمان را
پذيرفتهاند و بر آن رفتهاند كه ايمان عبارت از علم و عمل است و التزام به اين دو
شدّت و ضعف مىپذيرد و از اين رو، ايمان نيز شدّت و ضعف و كاهش و نقصان دارد و در
نتيجه، مراتب ايمان، از ضروريّاتى است كه هيچ شكّى بدان راه ندارد (الميزان، 18/ 295).
برخى
ديگر نيز چنين استدلال كردهاند:
چه
ايمان را به معناى علم و معرفت بدانيم و چه به معناى پذيرفتن حقّ و تسليم در برابر
آن، داراى درجات و سلسله مراتب است و اين بدان سبب است كه علم و تسليم و پذيرش،
مراتب مختلف دارد.
آياتى
پرشمار نيز بر اين حقيقت گواهى مىدهند؛ از جمله آنجا كه خداوند مىفرمايد: «لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِمْ»
(فتح/ 4؛ ر. ك. تفسير نمونه، 22/ 29). بدين سان، مراتب
ايمان نزد متكلّمان شيعه،