انديشه و گفتار و كردار خويش مىرسد و با آنچه در دنيا كرده است،
قرين مىگردد (نجم/ 39). حقيقت ناب تنها در آخرت بر انسان آشكار مىگردد و از اين
رو، شكّ و ترديد در آنجا براى كسى پيش نمىآيد و اختلاف نظرى ميان انسانها رخ
نمىدهد (ق/ 22). در آن سرا، انسان درمىيابد كه مؤثّر راستين در وقايع جهان، تنها
خدا بوده و ديگر علل و اسباب تأثير مستقل نداشتهاند (نور/ 25). آنچه در آخرت به
آدمى مىرسد، يا نعمت است و يا نقمت.
لذّت
و رنج در آن جهان به گونهاى ديگر است و با دنيا قياسپذير نيست: آنان كه در جهان
آخرت، به سعادت بهشت دست مىيابند، خواهند گرفت، به آنچه جانها آرزو مىكنند و
چشمها را خوش مىآيد خواهند رسيد و جاودانه در آن خواهند زيست (زخرف/ 71). و آنان
كه به دوزخ افتند، به كيفرهايى بزرگ گرفتار مىآيند (غاشيه/ 23 و 24). قرآن از
زندگى اخروى دو گروه مؤمنان و كافران بارها سخن گفته است و وعد و وعيدهاى الهى را
به تكرار آورده است. از نعمتهايى كه مؤمنان بدان مىرسند، زندگى در بهشت است؛
بهشتى كه همانند آسمانها و زمين بزرگ است و البته خشنودى خدا، نعمتى است بسيار
بزرگتر كه در آخرت نصيب مؤمنان مىگردد (آل عمران/ 133؛ حديد/ 21).
انسان
را در دنيا توانِ آن نيست كه به تمام و كمال، نتيجه كوششهاى خويش را فراچنگ آورد؛
ولى در آخرت، آن را به گونه كامل درمىيابد و هيچ عاملى را ياراى ممانعت نيست
(زلزال/ 7 و 8). آنچه آدمى در دنيا مىكند، همانند بذرى است كه مىبالد و در آخرت بَر
مىدهد و آنان كه در دنيا تنها براى بهرههاى دنيوى مىكوشند، نصيبى از آخرت
نخواهند برد (شورى/ 20). در نظرگاه قرآنى، نه تنها انسان، كه همه آفريدگان در آخرت
محشور مىشوند و به بندگى خدا اقرار مىكنند (مريم/ 93). ايمان به آخرت از
آموزههاى بنيادى دين اسلام و اديان پيشين است (ر. ك.
تفسير نمونه، 19/ 71 و 25/ 401).
***
آزمايش: امتحان الهى
خداوند،
معرفت خويش را در فطرت آدمى نهاده است و همين داشته فطرى به او الهام مىكند كه
پرهيزگارى و زشتكارى