نفاق مانع نزول حكمت بر قلب آدمى مىگردد. حكمت از نعمتهاى ويژه
الهى است كه خداوند آن را «خير كثير» خوانده است (بقره/ 269).
امام
على (ع) مىفرمايد: «حكمت بر قلب منافق نمىنشيند مگر آنكه زود بر مىخيزد.»
همچنين مىفرمايد: «حكمت، در جست و جوى جايگاه خويش، در سينه منافق بالا و پايين
مىرود تا سرانجام، بر زبان او بنشيند و بيرون رود و مؤمن آن را بشنود و بربايد كه
به حكمت سزاوارتر است.» (امالى،
طوسى/ 625)
3.
بىآبرويى در قيامت:
در
قيامت چهرههاى منافق آشكار مىگردد و آبروى او را مىريزد.
منافقِ
چند چهره در آن روزِ «آشكارى نهانها» با زبانهاى شعلهور به زبانههاى آتش به
صحنه محشر در مىآيد و آن گاه ندا سر مىدهند: «اين همان است كه در دنيا دو روى و
دو زبان داشته است.» (غرر الحكم،
2/ 304) امام على (ع) به پيروان خويش هشدار مىدهد و مىفرمايد: «از نفاق بر حذر
باشيد كه هر كس دو روى دارد، پيش خدا آبرو ندارد.» (همان، 5/ 235)
4.
بىاعتمادى مردمان:
از
آسيبهاى اجتماعى نفاق آن است كه مردم به هر كس دو زبان و دو روى دارد، اعتماد
نمىكنند و به او دل نمىسپارند: «آن كه نفاقش بيشتر است، وفاقش معلوم نگردد.»
(همان)
5.
زشت خويى:
نفاق
خُلق و خوى آدمى را زشت مىكند و فضيلتهاى اخلاقى او را از ميان مىبرد. امام على
(ع) مىفرمايد: «نفاق، زشتترين خصلت اخلاقى است.» (ميزان
الحكمة، 4/ 3338)
ب.
نشانههاى نفاق:
در
روايتى از امام صادق (ع) آمده است كه نفاق چهار نشانه دارد: سنگ دلى، چشم خشكى،
پاى فشارى بر گناه و آزمندى در دنيا (همان، 3339). نيز همان امام (ع) مىفرمايد:
«سه
چيز نشانه منافق است: زبان و درونش با هم مخالفاند و قلب و عملش همراه نيستند و
ظاهر و باطنش دگرگوناند.» (همان، 3340) و پيامبر اسلام 6 سه نشانه براى نفاق بر
مىشمارد: دروغ در سخن گفتن، وعده را شكستن و در امانت خيانت ورزيدن (همان، 3339).
همچنين در جايى ديگر چند نشانه ديگر را نيز بر مىشمارد: لعنت فرستادن به جاى سلام
گفتن، پرخورى و شكمبارگى، غنائم را ربودن، از مساجد گريختن، نماز را به تأخير
انداختن، خويشتن را از ديگران