«ولايتى كه براى پيامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) مىباشد، براى فقيه هم ثابت است، مگر موردى دليل بر خلاف باشد و البته ما هم آن مورد را خارج مىكنيم.» «1» بنابراين تا زمانى كه دليلى، مبنى بر محدود راهنما شناسى 135 حدود و دامنه اختيارات ولى فقيه ص : 133 كردن «اختيارات حكومتى ولى فقيه» پيدا نكنيم، همه اختيارات حكومتى پيامبر (ص) و ائمه (ع) براى فقيه ثابت است و همه امور حكومتى توسط ولى فقيه و يا در تحت نظارت او صورت مىگيرد و منظور امام خمينى قدس سرّه از ولايت مطلقه ولى فقيه نيز، همين است. در پايان به عنوان حسن ختام به قسمتى از نامه امام خمينى قدس سرّه به رئيس جمهور وقت (حضرت آيت ا ... خامنهاى) اكتفا مىشود: بايد عرض كنم حكومت كه شعبهاى از ولايت مطلقه رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم است، يكى از احكام اوليه اسلام است و مقدم بر تمام احكام فرعيه حتى نماز و روزه و حج است. حاكم مىتواند مسجد يا منزلى را كه در مسير خيابان است خراب كند و پول منزل را به صاحبش رد كند، حاكم مىتواند مساجد را در موقع لزوم تعطيل كند و مسجدى كه ضرار باشد در صورتى كه رفع بدون تخريب نشود خراب كند. حكومت مىتواند قراردادهاى شرعى را كه خود با مردم بسته است در موقعى كه آن قرارداد مخالف مصالح كشور و اسلام باشد يك جانبه لغو كند و مىتواند هر امرى را چه عبادى و يا غير عبادى كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند «2»