responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پاسخ به شبهات ج(1) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 10
س 2- خداوند از همان ابتدا حضرت محمد (ص) را به عنوان پيامبر برگزيده، اين سؤال براى من پيش آمد كه چرا ما را مثلًا به عنوان پيامبر يا فرشته نيافريده يا برنگزيده است؟ مگر خداوند خودش تعادل را ميان همه برقرار نكرده است، پس از همان اول تعادل برقرار نشده است. ج- از سؤال بر مى‌آيد كه سؤال كننده، برگزيده شدن پيامبر يا پيامبران الهى را به اين مقام و يا فرشته آفريده شدن فرشتگان را نوعى تبعيض ناروا و خلاف عدل پنداشته و به آن اعتراض كرده است. اما آيا به راستى انتخاب و گزينش پيامبر و امام به مقام نبوت و امامت و اختصاص اين منصب‌هاى الهى به آنان، نوعى تبعيض ناروا و خلاف عدل است. بنا به دلايلى، اين گزينش و انتصاب، گرچه صددرصد خدايى بوده و مستقيماً از سوى خداوند صورت گرفته است، ولى هرگز بدون ملاك و معيار نبوده تا تبعيض ناروا باشد و خلاف عدل به شمار آيد؛ بلكه اعطاى اين منصب‌ها، منوط به وجود شرايطى است كه تنها در انبيا جمع شده است. توضيح اينكه: 1. در اينكه بشر به رهبران الهى و هدايت آنان و نيز قوانين آسمانى نيازمند است، شكى نيست. اين نياز، سبب شده تا خداوند انبيا را برانگيزد. بنابراين در ضرورت اصل نبوت و امامت به حكم عقل و به اقتضاى برهان حكمت و لطف- كه مورد قبول همه حكما ومتكلمان الهى است- ترديدى وجود ندارد «1»، اگر سخنى هست، در مصداق است كه چه كسى پيامبر شود. 2. نبوّت و امامت، جزو مناصب و رسالت‌هاى الهى است كه مسؤوليت و تكليف بسيار سنگينى براى پيامبران و امامان به همراه دارد و جز با تحمل‌

نام کتاب : پاسخ به شبهات ج(1) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست