responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ تشيع در ايران نویسنده : شاکر، ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 12
مقدمه‌ به گواه تاريخ، اديان الهى به خصوص اسلام به عنوان آخرين و كاملترين آنها نقش اساسى در پيدايش، تحول، رشد و بالندگى تمدن و علوم و فنون و به طور كلى فرهنگ عام بشرى داشته‌اند. در ميان مذاهب اسلام، مذهب تشيع در پيدايش علوم مختلف و تدوين و تأليف كتب علمى پيشگام بوده است. در مراكز مهم علمى سده‌هاى نخست، عالمان، نويسندگان و پژوهشگران شيعى به خصوص شيعيان ايرانى كه از آنها به عنوان موالى ياد مى‌شد حضور فعال داشته‌اند.
مى‌توان گفت شيعه در طول تاريخ اسلام با اتكاى به فرهنگ، علوم و معارف اسلامى كه از اهل بيت (ع) بجاى مانده، بقا يافته و ماندگار شده و نقش شايسته خود را ايفا نموده است.
در ميان فِرق شيعه، شيعه دوازده امامى، استقلال خود را به طور كامل حفظ كرد و بر خلاف گروه‌هاى شيعى منشعب از آن به طور روز افزون گسترش يافت و امروز با تشكيل حكومت اسلامى در ايران از منزلت ممتازى در جهان برخوردار است و اين به بركت هيأت فرهنگى و علمى اين مذب در طول تاريخ است.
تأليف كتاب به طور عام و تاريخ نگارى در اسلام نيز به وسيله شيعيان آغاز و با هجرت امام على (ع) از مدينه به كوفه كه تشيع هويت سياسى پيدا كرد، اقدامات بنيادى براى نماياندن چهره واقعى شريعت ناب محمدى (ص) به عمل آمد و در تصحيح تاريخ اسلام، خطبه‌هاى امام على (ع) كه در زمان وى توسط اصحاب آن حضرت گردآورى شد و محصف فاطمه (س) كه توسط همسرش حضرت على (ع) نوشته و تأليف كتاب در تاريخ توسط ياران آن حضرت مانند، عبيداللَّه بن ابى رافع، اصبغ بن نباته مجاشعى، سليم بن قيس هلالى، نقش مؤثرى داشت. از آن به بعد، جمع احاديث شيعه و تدوين تاريخ و سيره پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) آغاز گرديد و كتابهاى فراوانى در مناقب اهل بيت (ع) به رشته تحرير درآمد.
بنابراين عراق به خصوص كوفه، مركز تاريخ نگارى گرديد و از آنجا به ساير اقطار اسلامى راه يافت. در اين ميان موالى شيعه كه غالباً ايرانى نژاد بودند اقدامات مؤثرى براى حفظ موقعيت و سوابق فرهنگى خود ايفا نمودند.
در صف نخست كسانى كه تاريخ را به صورت، تحقيق، تفصيل و مقايسه نوشتند مى‌توان،

نام کتاب : تاريخ تشيع در ايران نویسنده : شاکر، ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست