responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانش اجتماعى(2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 9
مقدمه‌ شناخت آنچه در اطراف ما مى‌گذرد و به صورت مستقيم يا غير مستقيم در حركت انقلاب اسلامى نقش دارد، براى همه افراد جامعه بخصوص عزيزان پاسدار لازم و واجب است. ضرورت اين آشنايى در جامعه كنونى ما به خاطر وقوع انقلاب اسلامى و تأثيرات فراوان آن در جامعه و جهان، دوچندان است. وظيفه دانش اجتماعى است كه با درك واقعيات اجتماع و جهان، افراد جامعه را به وظايف خود آشنا گرداند.
در اين دوره از دانش اجتماعى مقوله هاى مختلفى از قبيل فرهنگ و تمدّن، پيشرفت و عقب ماندگى، غربزدگى و غربگرايى، آزادى و دموكراسى و مكاتب سياسى اجتماعى در قرن بيستم مورد بحث و بررسى قرار مى‌گيرد.
كاركرد فرهنگ در زندگى فرد و اجتماع، انواع فرهنگها، فرهنگ پذيرى، رابطه دين و تمدّن و نقش دين اسلام در ايجاد تمدّن اسلامى و حتى تمدّن غرب و ... از جمله بحث‌هايى است كه در فصل مربوط به فرهنگ و تمدّن به آن پرداخته مى‌شود.
در مبحث مربوط به پيشرفت و عقب ماندگى پس از ذكر ويژگيهاى اجتماعى اقتصادى كشورهاى عقب مانده به مشخصه‌هاى اقتصادى اين نوع كشورها اشاره شده و علل عقب ماندگى كشورهاى جهان سوم را از ديد غربيها مورد بررسى و نقد قرار خواهيم داد و در نهايت، به نقش استعمار در هر چه بيشتر وابسته شدن اين نوع كشورها از جهات مختلف پرداخته خواهد شد.
شرايط اجتماعى قرون وسطى، وقوع جنگهاى صليبى و آشنايى اروپا با تمدّن پيشرفته ملل اسلامى باعث نوعى اصلاحات علمى، فرهنگى، سياسى و ... در اروپا گرديد كه خود اروپاييان از اين اصلاحات به نام تمدّن ياد مى‌كنند. ادامه اين اصلاحات و به قول خودشان تمدّن، كه بر پايه غارت و چپاول كشورهاى جهان سوم نهاده شده، تهى ساختن ملتها از ارزشهاى مذهبى و ملى است كه متأسفانه بعضى از روشنفكران غربزده نيز به اين امر دامن زده اند. راه نجات از اين خود باختگى، بازگشت به اسلام و ارزشهاى‌

نام کتاب : دانش اجتماعى(2) نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 9
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست