responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنايى با نظام جمهورى اسلامى ايران نویسنده : نظرپور، مهدی    جلد : 1  صفحه : 16
وجود حكومت براى انسانها آن قدر اهميّت دارد كه عقل وجود حكومت هر چند ديكتاتور و جائر، را بهتر از نبود آن مى‌داند، زيرا جامعه بدون حكومت دچار بحران، هرج و مرج، قتل و غارت و بى‌قانونى خواهد شد. در چنين جامعه‌اى نه تنها حقوق و آزاديهاى مردم رعايت نمى‌شود، بلكه جان، مال و ناموس انسان دستخوش اميال متجاوزان و ياغيان خواهد شد و آرامش و امنيت اجتماعى، روحى و روانى از او سلب شده، توان استفاده از استعدادهاى خود و نعمتهاى بى‌شمار خداوند را نخواهد داشت.
اسلام به عنوان دين كامل و جامع كه براى تمام نسلها و در همه زمانها و مكانها از طريق وحى عرضه شده است، به حكومت و رهبرى و هدايت جامعه توجهى ويژه دارد. وجود پيامبر اسلام (ص)، انبياى الهى و ائمه اطهار (ع) خود نشان دهنده اين اهميت است. علاوه بر اين، پيامبر اسلام (ص) پس از هجرت از مكه به مدينه، اقدام به تشكيل حكومت اسلامى كرد و مدينه به عنوان مركز اين حكومت، اعلام گرديد و آن حضرت با گرفتن بيعت از قبايل مختلف و انعقاد پيمانها و قراردادها، پايه‌هاى حكومت اسلامى را پى ريزى كرد و با ساخت مسجد به عنوان پايگاه و مركز تجمع مسلمانان، مركزيت دين و حكومت را در هم آميخت. با تشكيل حكومت اسلامى، تلاش ايشان براى اجراى قوانين و حدود الهى آغاز شد. به دنبال آن، براى جمع آورى زكات و اداره امور مسلمين، فرماندار و والى به شهرها و قبائل اعزام كردند كه همگى نشان اهتمام دين اسلام به مساله حكومت است.
2. وضع حكومت پس از پيامبر اسلام (ص)
هر چند پيامبر اسلام (ص) در طول حيات خويش از روزهاى آغازين تا فرجام، بارها و به مناسبتهاى مختلف به ويژه در ماجراى غدير خم و حجةالوداع برجانشينى حضرت على (ع) تصريح فرمود، ولى بعد از رحلت رسول خدا (ص) توصيه آن حضرت عملى نشد و حكومت با بيعت عده‌اى از مهاجران و انصار به كس ديگرى واگذار شد.
به هر حال، پس از حكومت ابوبكر، عمر و عثمان، با خواست و بيعت مردم، حكومت ظاهرى حضرت على (ع) نيز شكل گرفت. در زمان حضرت على (ع) آن حضرت با دستورها، فرمانها، احكام و انتصابات خود، حكومت اسلامى واقعى پس از رحلت پيامبر (ص) تشكيل داد كه‌

نام کتاب : آشنايى با نظام جمهورى اسلامى ايران نویسنده : نظرپور، مهدی    جلد : 1  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست