responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي    جلد : 1  صفحه : 193

آخرين عمليات اين مرحله بود.

مرحلۀ دوم عمليات شامل انتقال كماندوها به وسيلۀ خودرو به تهران، حمله به وزارت امور خارجه و تصرّف سفارت آمريكا، آزادسازى و حمل گروگان‌ها به مخفى‌گاه هواپيماها و بازگشت فاتحانه به آمريكا از راه تركيه بود، امّا در عمل، حادثه‌اى روى داد كه بزرگ‌ترين ابرقدرت را از انجام اين عمليات بسيار دقيق ناتوان كرد. به حساب مادى فكر همه‌چيز شده بود و هيچ‌چيز نمى‌توانست اين عمليات را ناكام گذارد.

در حالى كه هيچ‌يك از دوستداران انقلاب اسلامى آگاه نبودند و تاريكى شب همه‌جا را فراگرفته بود، عمليات آغاز شد، امّا نشانه‌هاى شكست از همان ابتدا يكى پس از ديگرى پديدار گشت. يكى از هلى‌كوپترها پس از تجاوز به حريم هوايى ايران گرفتار طوفان شن مى‌شود و به‌ناچار به ناو بازمى‌گردد. پس از مدّتى، هلى‌كوپتر دوم دچار نقص فنّى مى‌شود و افراد آن به هلى‌كوپتر ديگر منتقل مى‌گردند. هلى‌كوپتر سوم به هنگام سوخت‌گيرى در نزديكى‌هاى طبس از كار مى‌افتد [1]و سرانجام، ملخ‌هاى هلى‌كوپتر چهارم به هنگام سوخت‌گيرى با بدنۀ يكى از هواپيماهاى هركولس 130 -C كه حاوى تعدادى نظامىِ آمادۀ حركت بود، برخورد مى‌كند و هردو آتش مى‌گيرند و در نتيجه، هشت نفر كشته و بسيارى مجروح مى‌شوند. آمريكايى‌ها در اين هنگام، وحشت‌زده، هلى‌كوپترها را با مهمّات و اسناد درون آن ترك كرده و مفتضحانه با هواپيماها رو به هزيمت مى‌نهند. [2]


[1] . ظاهراً پس از آن كه هلى‌كوپتر سوم از ادامۀ عمليات بازمى‌ماند، فرمانده عمليات از كارترمى‌خواهد كه مأموريت را لغو كند. كارتر پس از دريافت گزارش كامل و گرفتن نظر فرماندهان نيروى زمينى و توصيۀ آنان، اقدام به لغو مأموريت مى‌كند. از اين‌رو، عامل اصلى توقف عمليات، از كار افتادن سه هلى‌كوپتر بوده است كه طوفان شن سهم به‌سزايى در اين مهم داشت. ر. ك: ماجراى طبس، ص 114-115.
[2] . ر. ك: جنگ ايران و عراق، عبدالمجيد ثراب زمزمى، ص 269-276. حادثۀ طبس با اندكى اختلاف با متن دربارۀ طرح‌ريزى و اجرا، در منابع ديگر آمده است. ر. ك: ماجراى طبس، و حادثۀ طبس، چارلى بكويث.
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي    جلد : 1  صفحه : 193
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست