نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي جلد : 1 صفحه : 166
امداد و نصرت را به وجود شرايطى وابسته كرده است و آن را در حقيقت به عنوان پاداش تحقق آن شرايط به بندگان ارزانى مىدارد. امدادهايى كه در بحث بعد به آنها اشاره مىكنيم، امداد و نصرت پاداشى است. همچنين بيشتر امدادهايى كه در دفاع مقدّس رخ داد از اين نوع است.
3. امدادهاى غيبى در قرآن
خداوند متعال به پاس مجاهدت و استقامت مسلمانان و رزمندگان در يارى دين خدا و نبرد با مشركان مكّه و يهوديان مدينه، آنان را با امدادهاى گوناگون غيبى يارى نمود. اين امدادها كه بهصراحت در قرآن آمده است، عبارتند از:
يك-ارعاب دشمنان: واژه «رعب» پنج بار در قرآن كريم آمده است. از اين تعداد، يكى بدون الف و لام در آيهاى مكّى و مربوط به قصۀ «اصحاب كهف» است [1]و چهار مورد ديگر با الف و لام در آياتى مدنى و در بارۀ مجاهدان صدر اسلام است. اين شيوه از امداد غيبى در جنگهاى بدر و اُحُد با مشركان مكه و جنگهاى بنىنضير و بنىقريظه با يهوديان مدينه، مسلمانان را نصرت بخشيد. [2]در روايات از «رعب» به عنوان يك امداد الهى فراوان ياد شده است. [3]
[1] . ر. ك: كهف (18) ، آيۀ 18.
[2] . ر. ك: انفال (8) ، آيۀ 12؛ آل عمران (3) ، آيۀ 151؛ حشر (59) ، آيۀ 2؛ احزاب (33) ، آيۀ 26. البتهدر اين كه آيۀ 151 سورۀ آل عمران اختصاص به جنگ اُحُد دارد يا جنگهاى بعدى، ميان مفسران اختلاف است؛ ر. ك: التفسير الكبير، فخر رازى، ج 9، ص 31-32؛ تفسير القرآن الحكيم (المنار) ، محمدرشيد رضا، ج 4، ص 179-181.
[3] . پيامبر (ص) در روايتى يارى شدن به وسيلۀ رعب را يكى از اختصاصات خود در ميان پيامبران الهى بيان مىنمايد. (بحارالانوار، ج 16، ص 313) ايشان، همچنين در روايت ديگرى فرموده است: «نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسيرةَ شَهْرٍ» به فاصلۀ يكماه مسافت، به وسيلۀ رعب يارى شدم. (مجمع البيان، شيخ طبرسى، ج 1-2، ص 857) همچنين در روايتى آمده است از لشكرهايى كه امام مهدى (عج) را يارى خواهد رساند، رعب است. (بحارالانوار، ج 52، ص 139)
نام کتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج1) نویسنده : تقي زاده اکبري، علي جلد : 1 صفحه : 166