نام کتاب : راهکارهای حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس نویسنده : خطیبی کوشکک، محمد جلد : 1 صفحه : 42
الف.خانواده: عامل خانواده هم در اجتماعى كردن و هم در فرهنگپذير ساختن نقش برجستهاى دارد.از همين روى اين عامل به صورت مستقل در فرايند فرهنگپذيرى،مورد بحث قرار مىگيرد.
ب.مدرسه: مدرسه نخستين پايگاه و دستگاهى است كه مسئوليت انتقال دانش و معارف و ارزشهاى حاكم بر جامعه را به كودكان برعهده دارد.مدرسه راهى است كه كودك از حدود 6 سالگى براى ورود به جامعه قدم در آن مىگذارد.از اين رو،مدرسه به عنوان عامل اجتماعى شدن براساس قواعدى كه انتظار مىرود هر فردى آنها را تبعيت كند،سازمان يافته است.
مدرسه در اين مسئوليت (اجتماعى شدن) در جوامع پيشرفته تقريباً به جاى خانواده نشسته است و خانواده ديگر همانند جوامع ابتدايى و سنتى مسئوليت مستقيمى در جامعهپذير كردن كودكان و فرزندان ندارد. [1]
ج.گروههاى همسال: گروه همسالان مركب از شمار معدودى از افراد است كه به لحاظ سن همانند يكديگرند،و همواره با يكديگر معاشرت و روابط دو سويه دارند.آنان معمولاً با هم به فعاليتهاى مشتركى مىپردازند.هر چند هدف عمدۀ گروههاى همسال تفريح و سرگرمى است،اين گروهها پس از خانواده احتمالاً مؤثرترين و مهمترين عامل جامعهپذير كردن كودكاناند.گروه همسالان به عنوان عامل اجتماعى ساختن،در دوران بلوغ،به اوج اهميت و تأثير خود مىرسند.در اين هنگام كسب محبوبيت و مورد پسند بودن،يكى از اهداف مهم نوجوانان است و پذيرش ارزشهاى گروه همسالان نيز به طور گستردهاى به پذيرش فرد در آن گروه كمك مىكند.
د.رسانههاى جمعى: امروزه رسانههاى جمعى (راديو،تلويزيون،مجلات،روزنامهها، ماهواره،اينترنت،سينما و تئاتر و...) نقش ويژهاى در فرايند جامعهپذيرى و انتقال ارزشها دارند،زيرا غالب افراد جامعه-به ويژه جوانان و نوجوانان و كودكان-وقت بسيارى را صرف خواندن مجلات،روزنامهها يا تماشاى برنامه تلويزيون،اينترنت،رايانه،رفتن به سينما و...
مىكنند.با توجه به اين كه رسانهها نقش مهمى در تقويت يا آشفته كردن هنجارهاى اجتماعى برعهده گرفتهاند،طبعاً سهم فراوانى در جامعهپذيرى افراد هم دارند.از اين رو،اين رسانهها