responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيين نبرد در عصر پيامبر(ص) نویسنده : ضاهر وتر    جلد : 1  صفحه : 16
جهاد اسلامى در جنبه‌هاى نظامى از امتيازات زير برخوردار است:
1. تلاش در راستاى هدفى روشن. 2. داشتن آرمانهايى بلند و برآمده از انديشه‌اى پويا.
3. سرعت و غافلگيرى در اجراى مأموريتها به اقتضاى امور و رويدادهاى جديد.
پژوهشهاى علمى نشان مى‌دهد كه سازمان نظامى اسلام به اخلاقيات عالى نظامى ممتاز بوده، دلاورى و شجاعت، عدم سستى و شكست‌ناپذيرى در مواضع دشوار از ديگر اوصاف آن است.
اين سازمان به زيور مهارت عقلى و انديشه‌اى درخشان و نورانى آراسته بود كه امور را ارزيابى مى‌كرد و بر طرح و نقشه تكيه داشت، فرمانده نوپرداز و تحول‌آفرينى داشت كه پيوسته از اوضاع و احوال و امكانات پيرامونش مراقبت مى‌كرد و ابتكارهاى نظامى فراوانى به خرج داد، چرا كه اين سازمان روحيه معنوى سربازان را ناشى از عقيده مى‌دانست و به همين دليل طى گذشت روزگار براى همه فرماندهان نظامى الهام‌بخش بوده است.
عملى شدن فنون رزمى تابع شرايط، عوامل تأثيرگذار و امكانات فراوان محيطى همچون زمان، مكان، شمار نيرو و ساز و برگ نظامى است. عامل تمايز و برترى سازمان نظامى اسلامى نسبت به ديگر سازمانهاى نظامى در طول روزگاران همانا صفات و خلقيات جنگى الهام‌بخش فرماندهى آن يعنى رسول خدا (ص) بود.
پيامبر خدا (ص) از همه ويژگيهاى فرماندهى، سياسى، ادارى و انسانى برخوردار بود؛ و اين همه را از ايمان حقيقى به خداوند و شجاعت، پايدارى، توانمندى، علم به اصول دانش نظامى و به ارث بردن صفات عالى از پدرانش دارا بود.
حضرت محمد (ص) انسانى عظيم بود؛ با دوست و دشمن، انسانى برخورد مى‌كرد و بر عهد و پيمان خويش پايدار بود و براى رسيدن به طرحها و يا الگوهاى عالى نظامى از عامل انديشه و آزمون بهره مى‌جست.
از جنبه روابط ميان فرمانده و سربازان بايد گفت كه رابطه ميان پيامبر (ص) و سربازانش بر دوستى و ايثار بى دريغ و اطاعت بى چون و چرا استوار بود. اين عوامل موجب مى‌شد كه رزمندگان اسلام نسبت به مسئوليتهاى خود آگاهى كامل داشته باشند، و ايده مبارزه و پيكار را با ايمان و اعتقاد توأم سازند. پيامبر خدا (ص) به مشكلات سپاهيانش آگاه بود. با آنان مهربانى مى‌كرد و در جنگ و صلح همدوش آنها در تلاش بود. وى الگويى بود كه مسلمانان در همه‌

نام کتاب : آيين نبرد در عصر پيامبر(ص) نویسنده : ضاهر وتر    جلد : 1  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست