responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 814

 

بدیع زاده ، سیدجواد، خواننده ، آهنگساز و ترانه سرای ایرانی (1281ـ 1358 ش ). پدرش سیدمحمدرضا بدیع کاشی ، ملقب به بدیع المتکلمین کاشی (1260ـ1340 ش ) از واعظان نامی و مدرس موسیقی و ردیف آواز سنتی بود. مقدمات موسیقی را نزد پدر و دایی خود، سید یحیی (سعیدالواعظین ) آموخت (نصیری فر، ج 1، ص 359). دورة ابتدایی را در مدرسة تدیّن ، و دورة متوسطه را در مدارس آلیانس و دارالفنون گذراند و سپس به منشیگری در تجارتخانه ها و ترجمه از زبان فرانسه پرداخت . در 1304 ش ، به استخدام مجلس شورای ملی درآمد. در همان سال اولین دوره از صفحه های موسیقی خود را ضبط کرد و در 1319 ش ، پس از قمرالملوک وزیری * ، دومین خوانندة رادیو شد(همان ، ج 1، ص 360ـ361).

آثار بدیع زاده در موسیقی ، به دو دوره تقسیم می شود:

1) آثار شبه سنّتی . (1299ـ1304 ش ) آثار این دورة او در رده هایی فروتر از قمرالملوک وزیری ، ظلّی ، ادیب خوانساری و تاج اصفهانی * قرار داشت و نشانگر گرایش وی به دگرگونیهایی در نحوة بیان موسیقی بود.

2) آثار متمایل به گرته برداری از موسیقی آن روز اروپایی و آمیختن آن با دستمایه های موسیقی ایرانی . در این دوره ، بدیع زاده گاه عیناً آهنگهای آن روز اروپایی را بدون ذکر مأخذ و با نهادن کلام فارسی روی آن به نام خود ثبت کرده است .

بدیع زاده پس از علینقی وزیری ، دومین کسی است که گذشته از نواسازی و خوانندگی ، متصدی مشاغل نسبتاً

مهم در امور موسیقی کشور بوده است . او از جمله کسانی است که در تغییر و تحول موسیقی ایرانی نقش داشتند. مایه هایی که بدیع زاده تغییر داد، بعضاً بی سابقه بود و سلسله تصنیفهای او را می توان نقطة آغاز نوع جدیدی از موسیقی همه پسند در ایران دانست . وی به برجسته تر کردن و ادای واضح کلام بیش از انطباق آن با موسیقی عنایت داشت (جهانبگلو، ص 130).


منابع :
(1) منوچهر جهانبگلو، «پژوهشی در مکاتب آوازی ایران »، در یادنامة استاد محمود کریمی ، تهران 1364 ش ؛
(2) حبیب الله نصیری فر، مردان موسیقی سنتی و نوین ایران ، ج 1، تهران 1369 ش .

/ سیدعلیرضا میرعلی نقی /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 814
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست