responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4569

 

بلوچ و بلوچستان ،

بلوچ و بلوچستان
كليات
جغرافيا
1) بلوچستان بزرگ
2) بلوچستان ايران
اصل و منشأ بلوچها
تاريخ
بلوچها در مناطق مختلف
قومشناسي
دين و معتقدات
باستانشناسي
زبان بلوچي
ادبيات بلوچي
موسيقي
كليات
تعداد كل بلوچهاي بلوچستان (در افغانستان و ايران و پاكستان) و شيخنشينهاي خليجفارس و مناطق ديگر آسيا و افريقا را به تفاوت ميان سهتا پنج ميليون نفر تخمين ميزنند. تاريخ آنها، تا زماني كه در قرن سيزدهم/ نوزدهم به تاريخ استعمار غرب پيوند ميخورد، چندان روشن نيست. از آن زمان به بعد مطالب فراواني، بويژه به زبان انگليسي و نيز به فارسي و چند زبان اروپايي و زبانهاي محلي، دربارة آنها نوشته شده است. ولي تاكنون كوششي در جهت تأليف و تفسير تمام مواد موجود به عمل نيامده است.
بلوچستان در نظر بلوچها و همسايگان آنها به طور كلي مشتمل بر منطقهاي است به وسعت بيش از نيم ميليون كيلومتر مربع واقع در بخش جنوب شرقي فلات ايران و جنوب كويرهاي مركزي و رود هيرمند، و در اراضي پست ساحلي ميان فلات ايران و خليجعمان. حدود آن دقيقاً مشخص نيست و با حدود استانهاي امروزي مطابقت ندارد. ظاهراً در طول تاريخ، ارتفاعات آن در منطقة نفوذ ايران، و نواحي كم ارتفاع آن در منطقة نفوذ هند قرار داشته و از 1287/1870 رسماً ميان افغانستان و ايران و هند (بعدها پاكستان) تقسيم شده است. معلوم نيست كه نام بلوچستان از چه زماني رواج يافته است، شايد از قرن دوازدهم/ هجدهم، يعني هنگامي كه نصيرخان اول كلاتي، طي حكومت طولاني خود در نيمة دوم آن قرن، نخستين حاكم بومي منطقه شد و در بخش عظيمي از آن نواحي حكومت خودمختار تشكيل داد.
اصل و منشأ بلوچها و نام ايشان نامعلوم است. گويا هنگام ورود مسلمانان، در شمالغربيِ منطقه (جنوب شرقي كرمان) ميزيستهاند، اما احتمالاً حوزة فعاليت ايشان به نواحي دورتري در شرق آنجا ميرسيده است. ظاهراً مقارن با ورود سلجوقيان به كرمان در قرن پنجم، بلوچها مهاجرت به سوي شرق و آن سوي مَكران را آغاز كردند، و اين امر را تا زمان گسترش قدرت صفويان ادامه دادند، و احتمالاً مهاجرتهاي عمدة ايشان در قرنهاي ششم و نهم به وقوع پيوسته باشد.
اين كه بلوچها چگونه و در چه زماني به منطقة كرمان رسيدند معلوم نيست. ادعاي ايشان (در اشعار حماسي) داير بر اين كه عرباند، و پس از شركت در نبرد كربلا از حَلَب مهاجرت كردهاند چندان معتبر نيست. لانگ ورث ديمز (1904، ص 7ـ16) آراي متفاوت و غيرقطعي راجع به منشأ ايشان را بررسي كرده است.
از آغاز سيطرة اسلام تا ورود سلجوقيان، دربارة بلوچها شواهد اندكي در دست است كه به آساني نميتوان ارزيابي كرد، زيرا تا حدي معلول تعصب نويسندگان شهرنشين نسبت به عشاير چادرنشين است. ولي از اين شواهد چنين بر ميآيد كه ايشان تنها چند ده هزار تَن، و گلهداراني بودهاند كه گوسفند و بز پرورش ميدادهاند و مانند ديگر گلهداران خاورميانه، اگر هم كاملاً كوچرو نبودهاند، تحرك بسيار داشتهاند و در گروههاي عشيرهاي، براساس معيارهاي پدرتباري، ميزيستهاند و با جمعيت آبادينشين ـ كه غالباً در معرض آزار بلوچها بودند ـ كمتر ميآميختند.
از ديدگاه ارزشهاي عمومي فرهنگي و جهاني، بلوچها در دورههاي اخير، از نظر سوابق تاريخي و نژادي، به گروههاي مسلمان همسايه شباهت دارند. گذشته از زبان، مشخصة بلوچها ساختار پيوندهاي اجتماعي و سياسي آنهاست. ولي احتمال بيشتر آن است كه اين ساختار مولود نزديكي گروههاي متعدد در بلوچستان باشد، نه ميراث تاريخ كهن آنها (جذب ايشان در ساختارهاي ايالتي جديد تغيير چنداني در آن نداده است). هويت بلوچها در بلوچستان با كاربرد زبان بلوچي در مناسبات ميان قبيلهاي پيوندي نزديك داشته است. زبان بلوچي امروز داراي شجرهنامهاي روشن با تعدادي ويژگيهاي دستوري و واژههاي رايج در «شمال غرب» ايران است (رجوع کنید به  اصل و منشأ بلوچها) ولي بلوچهاي امروز را از نظر نژادي نميتوان با اين وضوح تعريف كرد. از طرفي، بسياري از گروههايي كه معمولاً خود و ديگران آنها را بلوچ ميخوانند، اصل و نسب بيگانه دارند و طي چهار قرن اخير در بلوچها ادغام شدهاند. از طرف ديگر، دليلي در دست نيست كه همه گروههاي پراكندة متعددي كه در ديگر قسمتهاي ايران و افغانستان و تركمنستان به بلوچ معروفاند (و بيشتر آنها امروزه به زبان بلوچي تكلم نميكنند) از نظر تاريخي با يكديگر نسبت داشته باشند يا، اگر نسبت دارند، در بلوچستان از يكديگر جدا شده باشند.
در داخل بلوچستان، جمعيت از نظر قومي يكدست نيست؛ برخي از گروهها را خودشان و ديگران بلوچ ميخوانند (رجوع کنید به  بلوچها در مناطق مختلف)، با اين معناي ضمني كه ايشان اعقاب كساني هستند كه هنگام ورود به منطقه بلوچ بودهاند؛ در حالي كه ديگران ـ گرچه اكنون عضو جامعة بلوچ شناخته ميشوند و در قياس با جهان خارج بلوچ بهشمار ميآيند ـ در درون جامعة بلوچ به نامهاي عشيرهاي (مانند نوشيرواني، گيچْكي، بارَكزايي * ) و تيرهاي (مانند برهويي * ، دِهوار، غُلام، جطگال/ جدگال، ميد) شناخته شدهاند، با اين معناي ضمني كه ايشان در دوران بالنسبه متأخر هويت بلوچي يافتهاند، نه بدان معني كه بدين سبب غريبه به حساب ميآيند. برخي از اين «بلوچها»، قبل از ورود بلوچ در اين منطقه وجود داشتهاند؛ ديگران (مثلاً باركزايي، كه تا همين اواخر اصل و نسب ايشان افغان بود) بعداً آمدهاند. بازماندگان دوران خودمختاري بلوچها و دوران سلطة انگليسيان (1077 ق ـ1326 ش/ 1666ـ1947) ـ كه عمدتاً بازرگانان هندو، سيك يا اسماعيلياند ـ بلوچ به شمار نميآيند. بلوچي زبان مكالمة ميان قومها و قبيلههاي مختلف بوده است. اگرچه تكلم به زبان بلوچي معمولاً به جذب شدن فرد يا گروه در بلوچها ميانجاميده، ظاهراً مسلمان بودن از شرايط لازم آن بوده است. با وجود اين، بلوچهاي مَكران كه در قرن دهم به فرقة ذِكري * گرويدند باز هم بلوچ شمرده ميشدند. بلوچها كلاً مدعي هستند كه همه مسلمان حنفي مذهباند، گو اينكه، گذشته از ذكريان (كه هنوز هم وجود دارند ولي بندرت سخني دربارة ايشان گفته ميشود)، گروههاي شيعيمذهب كوچكي نيز در حواشي شمال غربي بلوچستان ايران وجود دارند ولي در نقاط شرقيتر ديده نميشوند.
سرزمين وسيع بلوچستانِ بزرگ در طول تاريخ به چند ناحيه تقسيم شده كه مهمترين آنها عبارت است از مَكران (در جنوب)، سرحدّ (در شمال غربي) و ناحيهاي كه در قديم بهتوران/ طوران معروف بوده و امروزه شامل شهرهاي كلات و خُزْدَر (قُصْدار/ قُزدار؛ در شرق) است.
ظاهراً در اواخر قرن نهم، بلوچها از نظر فرهنگي بر اين منطقه تسلط يافتند و زبان بلوچي نيز زبان مكالمة اقوام مختلف آن گرديد ـ البته جزئيات و علل و اسباب يكايك اين تغيير و تحولها بوضوح معلوم نيست. مدتها طول كشيد تا غالب جمعيت منطقه، هويت بلوچي را پذيرفتند، و اين احتمالاً تا حدودي معلول توفيق سياستهاي نصيرخان و تا حدودي نيز بعداً به سبب نحوة ردهبندي مناطق و اقوام از جانب انگليسيان بود. تشريح دلايل ادغام تقريباً تمام جمعيت در زير لواي هويت بلوچ و سلطة زبان بلوچي مشكل است، زيرا عشايري كه در نيمة قرن يازدهم خاننشين كلات را تشكيل دادند و به تبع آن بدين ناحيه خودمختاري سياسي و هويت بخشيدند به زبان بلوچي تكلم نميكردند، بلكه زبان آنها برهويي بود و حكومت خويش را به ياري كارمنداني كه از ميان دهوارها (دهقانان تاجيك) استخدام كرده بودند به زبان فارسي اداره ميكردند. مهاجراني كه به زبان بلوچي تكلم ميكردند، بجز ساكنان بخشهاي غير زراعي منطقه، محتملاً از نظر عده از ديگران بيشتر نبودند.
در مجموعة آثار بازمانده از فرهنگ و زبان بلوچستان، گسستگيها و خلاهايي وجود دارد. هر چند مواد موجود دربارة آن بمراتب از ديگر نواحي ايلي مشابه در ايران بيشتر است، عدمتجانس آنها مسائل بسياري فرا راه بررسيهاي روشمند دربارة بلوچستان و بلوچها قرار ميدهد، و هنوز نميتوان با قاطعيت به حل اين مسائل پرداخت، زيرا پژوهشهاي تاريخي و قومشناختي بسياري لازم است. آنچه در سطور بعد خواهد آمد از نوعي جمعبندي مقدماتي فراتر نميرود.
جغرافيا
1)  بلوچستان بزرگ. جغرافيدانان عنايت چنداني به بلوچستان نكردهاند. گذشته از شرحهاي مقدماتي، دانشمنداني چون وردنبرگ براي فرهنگهاي جغرافيايي و هريسون براي > راهنماي نيروي دريايي انگليس (بخش ايران) < ، اسنيد در 1338ـ 1339 ش/ 1959ـ1960 در امتداد ساحل مكران، و ويتا فينتزي در اواسط دهة 1350 ش/ 1970 در نواحي غربي مكران به تحقيق پرداختند (هر دوي آنها «زمين ريختشناس » بودند)، و شولتس ، متخصص جغرافياي فرهنگي،از پايگاه خود در كُويته به سفرهاي مطالعاتي كوتاه مدت رفت. معتبرترين منبع دربارة جغرافياي افغانستان اثر هوملوم است، كه در آن چند صفحهاي را به نواحي بلوچنشين در جنوب غربي آن كشور اختصاص داده است. شرح آتي عمدتاً مبتني بر فرهنگهاي جغرافيايي و يادداشتهايي است كه مؤلف در سفرهاي خود تهيه كرده است.
بيشتر سرزمين بلوچستان پستي و بلنديهاي بسيار دارد و كوهستاني است. ارتفاع اراضي آن بين 500 ، 1 تا 000 ، 2 متر (در جلگة حاشية فلات ايران، در قاعدة كوهها) تا بيش از 500 ، 3 متر (در شمال و شمال شرقي) و همسطح با دريا (در دشت ساحلي) متغير است. در بخشي كه امروزه در جنوب غربي افغانستان قرار دارد، و در منطقهاي به عرض پانصد كيلومتر ميان مرز افغانستان و پاكستان تا ساحل، اراضي وسيع كويري و نيمه كويري بدون هيچ مشخصهاي ديده ميشود. آب و هواي ارتفاعات، برّي است و نواحي كم ارتفاع و ساحلي، دماي مناطق نيمه حارّه را دارند. گرماي مفرط تابستاني در مناطق كم ارتفاع و دور از ساحل، در دشت كِچّهي ـ سيبي و درههاي وسيع مكران ديده ميشود. بادهاي تندي كه ميوزد به پديدة باد 120 روزة سيستان برميگردد. ميزان بارندگي در ارتفاعات و كوههاي بلند در شرق و شمالشرقي، گاه چهارصد ميليمتر و حتي در بعضي از بلنديهاي شرقي بيش از آن است. در بيشتر نواحي ديگر، ميانگين باران سالانه يكصد ميليمتر يا كمتر است ـ گو اينكه به سبب وجود نوسانات شديد سالانه، ذكر حد متوسط گمراهكننده است. باران (و برف در كوههاي بلند) بيشتر در زمستان ميبارد. بادهاي موسمي سبب رطوبت تابستاني و گاهي باران فراوان در سواحل و اراضي كمارتفاع ميشود. باران تابستاني گاهي سيلآسا است و در كوهستانها خسارات فراوان به بار ميآورد. باران شديد، دشت ساحلي را به باتلاقي از گلِ رس تبديل ميكند كه عبور از آن، گاه به مدت يك هفته، براي انسان و حيوان و وسايل موتوري ناممكن ميشود. در بعضي از آبگيرهاي بالنسبه عميقِ رودهاي نهنگ و سرباز، تمساح وجود دارد، و در كوههاي مرتفع بز كوهي. كبك و پرندگان كوچكتر، مانند كبوتر و باقرقره و بلدرچين، در همهجاي اين منطقه يافت ميشود. قوچ وحشي، آهو، خرس سياه، گراز، گرگ، شغال، كفتار، روباه و خارپشت نيز ميتوان يافت. آب، جز در چند محل، در تمام سال وجود ندارد، ولي مشكلِ عمدة كشاورزي در كوهها، خاك است. خاك دشتهاي ساحلي غالباً مساعد است ولي گذشته از باران و زهاب، آب ديگري موجود نيست، بندرها نيز داراي منابع آبي شايان اعتماد نيستند.
تاريخ اسكان در بلوچستان در نامگذاري جايهاي آن منعكس است. اسامي جايها به سه نوع تقسيم ميشود: نامهايي كه از اصلِ بلوچياند يا به آنها رنگ بلوچي داده شده است. اين نامها، بيشتر به پديدههاي طبيعي كم اهميتتر مانند رودها و ريزابهها و صخرهها و كوهها اطلاق ميشوند؛
نام آباديهاي كهن و پديدههاي طبيعي مهمتر، كه به قبل از ورود بلوچها تعلق دارد؛
و آباديهاي جديد، كه از نيمة قرن سيزدهم به بعد، در ايران و از نيمة قرن چهاردهم در پاكستان، عموماً اسامي فارسي يا اردو دارند. امروزه، شهرنشيني در بلوچستان كلاً نتيجة اقدامات دولتهاي ايران و پاكستان و (در ايام متأخرتر) فعاليتهاي عمراني است. بلوچها هرگز به شيوة زندگي شهري توجهي نداشتهاند، و اگر چه بسياري از آنها اكنون در شهرها زندگي ميكنند، شهرها در اصل صبغة غيربلوچ دارند. بسياري از آباديهاي زراعي بلوچ در محل شهرهايي قرار دارد كه قبل از ورود بلوچها وجود داشته است. از آن دوران، چه قبل و چه بعد از ورود بلوچها، فعاليت كشاورزي متكي به حمايت حاكمان بوده است. معدودي پيشهور نيز پيرامون قلعهها گرد ميآمدهاند، ولي گرانيگاه فرهنگي حيات بلوچها در ميان چادرنشيناني قرار داشته كه بر نواحي وسيع ميان آباديها مسلط بودهاند.
از درون تنوع جغرافيايي و فرهنگي بلوچستان، در طول تاريخ، چند ناحيه با ويژگيهاي جغرافيايي خود پديد آمده است. اگر از فلات ايران در شمال آغاز كنيم، اين بخشهاي مهم طبيعي و فرهنگي را ميتوان چنين نام برد (تقسيمات حكومتي امروز نيز كم و بيش همين است): فلاتِ سرحدّ، هامونِ ماشكيد (ماشكيل)، زهابِ ماشكيد از سراوان ـ پنجگور، ارتفاعات شمال شرقي كويته، پِشين، ژوب، لورالايي و سيبي، تپههاي مَري ـ بوگطي، ارتفاعات شرقيِ سراوان ـ جهلاوان، هامون جزموريان * (جازموريان)، مَكران، اراضي كم ارتفاع كچّهي ـ سيبي، و دشت ساحلي شامل لَسبِلا و دشتياري.
نام «سرحدّ» ظاهراً در قرون نخستين اسلام به «اراضي سرحدّي» سيستان اطلاق شده است. سرحد، فلاتي مرتفع است (به طور متوسط از 500 ، 1 تا000 ، 2 متر) كه حدود آن در طول تاريخ دقيقاً مشخص نبوده و به نوسانات قدرت نسبي حكام محلي بستگي داشته است. گاهي گسترش حدود آن را تا بخش شمال شرقي هامون جزموريان و زهابِ ماشكيد از سراوان، و در سمت غرب تا جنوب ايالات نيمروز و هِلْمَند، و چاغَي و حتي تا خاران ميدانستند. در دو سوي مرزِ سرحد و افغانستان، نواحي وسيع شني وجود دارد. گذشته از پوشش گياهي جلگهاي، درختهاي پسته و بادام وحشي در دشتها بويژه ميان خاش (يا خواش، در بلوچي: واشت) و گُشت (گْوَشْت)، و سرو كوهي در كوهستانها يافت ميشود. تپههاي جدا از هم و فروبارهايي كه به منزلة زهابهاي داخلي عمل ميكنند، جنبههاي شاخص ناحيهاند. آب در فروبارهاي وسيعتر («هامون») شور و در بعضي از فروبارهاي كوچكتر («نَوار») شيرين است. آثاري از بندهاي كهن در دشت جنوبغربي كوه تفتان و جاهاي ديگر ديده ميشود. خاش، در جنوب تفتان، تنها آبادي زراعي است كه قدمتي دارد. چند روستاي كهن در دامنة كوه، عمدتاً در جانب شرقي آن، وجود دارد كه مهمترين آنها لاديز و سَنگان است. اراضي خاش با قناتهايي آبياري ميشود كه گرچه احتمالاً از زمان قديماند، در زمان سلطنت رضاشاه (1304ـ1320 ش) متخصصان يزدي آنها را مرمت كردند. در آن سوي مرز، در چاغَيِ پاكستان، نيز چند قنات هست.
از همان دوران قديم، سرحدّ بين چند ايل تقسيم شده كه مهمترين آنها عبارتاند از: اسماعيلزايي (در زمان رضاشاه نامشان به شهبخش تغيير يافت)، ميربلوچزايي، ريگي، يارمحمدزايي (در زمان رضاشاه به شهنوازي تغيير نام يافت)، گمشادزايي، ناروئي و گورگيچ. آن سوي مرزهاي كنوني در افغانستان و پاكستان ايلهاي مهم عبارتاند از: سَنجَراني، جمالالديني، باديني، محمد حسني، و مِنگَل كه به گويش برهويي تكلم ميكنند.
هامونِ رود ماشكيد، در جانب جنوب غربي فروباري به وسعت حدود 000 ، 38 كيلومتر مربع است كه، گرچه از نظر جغرافيايي ادامة سرحدّ است، معمولاً زير سلطة قلعهاي موسوم به خاران در جانب شمال شرقي آن بوده است. در دورة انگليسيان، خاران اميرنشيني مجزا بود كه زير نظر كلات قرار داشت؛
قبل از آن زير نظر قندهار بود؛
بيشتر آن كوير و مشتمل بر ناحية وسيعي از تلماسهها در قسمت جنوبي آن است. حد شمالي آن رأسكوه است كه آن را از چاغي جدا ميكند، و در جنوب به رشته كوههاي سياهان محدود است كه آن را از پنجگور و مكران مجزا ميسازد. در دو سوي قسمت سفلاي رودي كه زماني سدي بر آن بسته شده و با آب آن زراعت در همه فصول سال ممكن است، پس از مركز اميرنشين (خاران ـ كلات) جنگل انبوهي از درختان گز وجود دارد. در قسمت غربي هامونِ ماشكيد، در ناحية وسيعي، درختان خرما با كيفيتي نازل وجود دارد كه در بومشناسي برخي از ايلهاي سرحدّ ـ كه در غرب آن در ايران زندگي ميكنند ـ نقش مهمي داشته است. تعدادي سد كه با قطعه سنگهاي بزرگ ساخته شده و امروزه در نوشتههاي باستانشناسان به «گَبَربَند» معروفاند ظاهراً در گذشته كشاورزي در زمينهاي پلّكاني تپههاي مشرف بر فروبار اصلي را ممكن ميساخته است (استاين ، ص 7، 15ـ34، 145ـ147؛
ريكس ، 1964ـ1965). اين نوع مهندسي هنوز هم در مقياسي محدود در سراسر بلوچستان (و ديگر قسمتهاي افغانستان و ايران و پاكستان) معمول است، ولي احتمالاً در دورههاي متقدم اهميت بيشتري داشته است.
نوشيروانيها، ايل حاكم در خاران، مدعياند كه اصل آنها ايراني است. ايلهاي مهم ديگر عبارتاند از: رخشاني، محمدحسني، ساسُلي، سَمَلاري (دو ايل اخير به گويش برهويي تكلم ميكنند).
ارتفاع فلات در جنوب كوه تفتان و در امتداد مسير رود ماشكيد و ريزابههاي آن به پايينتر از هزار متر از سطح دريا كاهش مييابد و، قبل از اينكه مجدداً به سمت شمال و به خاران برود، بخشهاي سراوان و پنجگور را تشكيل ميدهد. در حال حاضر، اين رود فقط پس از بارندگي داراي آب ميشود. در جايي كه ريزابههاي عمده به رودخانه ميپيوندند، رود از ميان شنهاي فرسايشي دشت و دشتگوني ميگذرد كه، جز دستههايي از «پيش» ( نوعي از خرما ) در واديهاي معدود، كاملاً خشك و لميزرع است. كوهِ بيرك، كه در جهت شمالغربي به جنوب شرقي 150كيلومتر ادامه دارد، سراوان را از هامون جزموريان جدا ميكند. مَگَس (كه در زمان رضاشاه به زابلي تغيير نام يافت) در ارتفاع 200 ، 1 متري در پايين منتهااليه جنوبي كوه بيرك داراي بهترين خرمايي است كه در سمت ايراني مرز به دست ميآيد. در شرق آن، دو درة طولاني و موازي وجود دارد كه در يكي آباديهاي زراعي قديم پسكوه، سوران و سيب، و در ديگري گُشت، شَستُون (شهر امروزي سراوان) و دِزَك (كه در زمان رضاشاه به داورپناه تغيير نام يافت) قرار دارد. آباديهاي قديم ديگر در پايين آب اين ناحيه و در كوههاي دو سوي آن قرار گرفتهاند كه عبارتاند از: كَلَّكَان، اِسفَندَك، كوهَك، ناهوك، جاْلق، كَنْت، هيدوچ، آشار، اَفشان و ايرافَشان. بَمپُشت، يكي از نواحي عمدة چادرنشيني و زراعتِ «آپبند» (آببند)، در جنوب ماشكيد واقع است. هر دو بخش به قنات متكياند و جمعيت ساكن در محل احتمالاً در تمام طول تاريخ بر چادرنشينان كوچرو غلبه داشتهاند. دهوارها قسمت اعظم زارعان سراوان و سيب ـ سوران را تشكيل ميدهند. ايلهاي ديگر مشتملاند بر باركزايي (كه اخيراً گروه غالب بوده است)، سلف ايشان در قدرت، يعني بزرگزاده (كه يك شعبة آنها، ميرمرادزاييها، قلعههاي سيب، سوران، پسكوه، كَنْت، گَشْت و هُوشَك و شعبة ديگري، يعني نعمتاللهيها، جالق و دِزَك را در اختيار داشتند)، نوشيرواني (در ناهوك، كوهك، اسفندك)، صاحبزاده (كه سيّد هستند)، ملكزاده، لُري، نوتيزايي، سپاهي (كه تفنگچيان ايل بزرگزاده بودند)، ارباب (كه خرده مالكاند)، ايلهاي بلوچ معروف به سياهْبُر، چاكَربُر، عبدالزايي، چاريزايي، دُرهزايي (در بمپشت و هيدوچ)، كُرد (در مگس). بلوچهاي سلاهكوه و كوههاي مجاور عبارتاند از: آسكاني، پُركي، و سِيْپادَك، شهريها در ايرافشان عبارتاند از: رئيس و وَتْكار.
در پنجگور ـ كه در آن سوي مرز در پاكستان قرار دارد و از جهات بسيار شبيه سراوان است ـ جمعيت كمتر است. رود رخشان بيش از 240كيلومتر امتداد دارد ولي از ناگ در منتهااليه شمال شرقي دره تا ملتقاي ماشكيد در نزديكي مرز ايران (كه نواحي وسيع آبياري كرتي وجود دارد) فقط در حدود پنجگور (چه به صورت مستقيم و چه از طريق قنات) به آبياري مزارع كمك ميكند. در محلي به نام بُنِستان در پايين پنجگور حدود صد سال پيش بقاياي سدي متعلق به دوران قبل از ورود بلوچها موجود بوده است. سراوان ارتباط بسيار نزديكي با سرحدّ و بمپور * داشته است. پنجگور با كچ رابطة نزديكي داشته و ازينرو بخشي از مكران شمرده شده است، ولي خاران همواره با اين نفوذ مكران به مقابله برخاسته و تسلط خود را بر ناحية مرزي اسفندك و كوهك حفظ كرده است.
بخشهاي ژوب، لورالايي، پِشين و كويته در شمال شرقي، در درههاي رودخانهاي قرار دارند كه آب رودهاي آن از كوههاي پيرامون كويته تأمين ميشود؛
اين كوهها شامل دو قله به ارتفاع بيش از 400 ، 3 متر است. تا دويست سال پيش، اين بخشها با قندهار رابطة نزديكتري داشتند تا با كلات، و بر اثر رابطة سياسي ميان كلات و قندهار، به بخشي از بلوچستان تبديل شدند. بلوچها، جز لورالايي، در هيچيك از اين بخشها سكونت نكردهاند و جمعيت آنها عمدتاً مركب از پشتوهايي است كه جذب هويت بلوچ نشدهاند. اگرچه ميزان بارندگي در اين ناحيه بالنسبه زياد است، تا همين اواخر كه باغداري به شيوة تجاري در آنجا آغاز شده، بلوچها عمدتاً به كار شباني اشتغال داشتند. نواحي جنگلي مهمي بويژه از سروكوهي در ارتفاع دو تا سههزار متري و زيتون وحشي هنوز در كوهها موجود است. در سالهاي 1306 و 1310 و 1318 و 1320 ( >
فرهنگ جغرافيايي <
، ج 5، ص 30ـ31) و نيز در 1315 ش زلزلههاي عمدهاي در اين منطقه ثبت شده است. ايلهاي مهم پشتو عبارتاند از: كاكَر، تَرين، پَني و آكاكزايي. ايلهاي بلوچ در لورالايي عبارتاند از: بُزدار، لِيگَري و غورچاني. در كويته ـ پِشين تنها معدودي شبان بلوچ يافت ميشوند كه بيشتر آنها از ايلرِنْد هستند (همان، ج 5، ص 77). امروزه در حوالي كويته مهاجراني از بسياري از ايلهاي بلوچ ديده ميشوند.
زبانهاي از مرتفعات و كوهها در جنوب كويته تقريباً تا ساحل ادامه دارد و قسمت سفلاي درة سند را از مكران جدا ميكند. رودهاي عمده عبارتاند از: هِنگُل، پورالي، بَدّو، هَبّ. اين منطقه همان توران دوران باستان است كه، نظير سراوان و جهلاوان، جايگاه عمدهاي در تاريخ بلوچها دارد. معناي تحتاللفظي سراوان «بالازمين» و جهلاوان «پايين زمين» است (در اردو: جهلوان)، ولي اين اسامي به وضع طبيعي محل ربطي ندارد بلكه به دو گروه ايلهايي اشاره دارد كه در آنجا زندگي و به گويش برهويي تكلم ميكنند. كلات مركز سراوان، و خُزدر مركز جهلاوان است. نَلْ و وَد از ديگر مراكز عمدة ايلي هستند. زلزلة 1315 ش، قلعه احمدزايي (ميري) را در كلات و نيز شهر كويته را ويران كرد (بلوچ ، 1975، ص 121). اگرچه ميزان بارندگي در اين بخشها كمي بيش از اغلب نواحي واقع در جنوب و غرب كويته است، تا ايام اخير كه شبكة برق سراسري بدانجا رسيد و سرمايهگذاري در حفر چاه و نصب موتور و زراعت و يكجانشيني را ممكن ساخت و به بيتوجهي به بندها و قناتهاي سنتي منجر شد، بيشتر اهالي شبان و چادرنشين بودند. كوچ شبانان به اراضي كم ارتفاع كچّهي در غرب چون گذشته داراي اهميت است. ايلهاي عمده عبارتاند از: رئيساني، شَهواني، بنگلزايي، لِيهْري، لَنگَو، رُستَمزايي، مِنگل، بيزِنجو، كَمبَراني (قَمبَراني/ قنبراني)، ميرورَي، گُرگْناري، نِچَتي، ساسُلي، خِدراني، زارَكزايي و زِيهري (تنها ايل اخير به زبان بلوچي تكلم ميكنند).
حدود بيست كيلومتري شرق سراوان و جهلاوان، دشتِ كوهپاية كچّهي قرار دارد كه قسمت شمالي آن متعلق بهبخش سيبي است (دامنة كچّهي تا درههاي كوههاي شرق كويته ادامه مييابد). وسعت كچّهي حدود دوهزار كيلومترمربع است و ارتفاع آن از حدود 150 متر در سيبي در شمال به پنجاه متر در جيكوبآباد در جنوب كاهش مييابد. از دهة 1310 ش كه آبراههاي از رود سند بدانجا كشيده شد، قسمت جنوبي آن از حاصلخيزترين قسمتهاي بلوچستان شده است. بيشتر ساكنان آن را كه سراسر سال در آنجا اقامت دارند جَتّ * (جَطّ)ها تشكيل ميدهند. در كچّهي كشاورزي متكي بر ذخيره كردن سيلابهايي است كه بر اثر بارانهاي موسمي تير و مرداد از تپهها به سوي دشت سرازير ميشود. ميزان بارندگي در دشت، كمتر از يكصد ميليمتر است. رودهاي عمده عبارتاند از: بولان و ناري. مقدار آبي را كه مسيلهاي فصلي به زمينهاي كشاورزيِ سيبي، كچّهي، لَسبِلا، باهو و بمپور ميريخت، به طور سنّتي ـ همچون آبدهي هلمند به زمينهاي دلتاي سيستان (گرچه به اندازهاي كمتر) مهار ميكردند (تيت ، 1909، ص 224ـ226، مرمت سالانة بندهاي سيستان را وصف كرده است). در اين كار ـ كه مهمترين رويداد سال به شمار ميآيد ـ از تمام كارگران موجود استفاده ميشد. محصول عمدة كچّهي ذرت و حبوبات و كنجد است. جَتها آببندهاي عظيمي در بستر رودخانهها ميسازند تا آب سيلهاي خروشان را مهار و مسير آنها را منحرف كنند. چون مزرعهاي پر از آب شد يكي از بندها را ميشكنند تا آب به مزرعه ديگر برود. ناريها بيش از پانزده بند از اين نوع دارند كه بيشتر آنها هر ساله در زمستان نياز به مرمت دارد. ايلهاي عمده عبارتاند از: رِند، مَگَسي، دُمْبْكي، اُمْراني، بُليِدي، خُوسه، جاتويي، كِيباري، مُگاري، ديناري، چالْگْري، مَري، بوگطي.
ناحية جدا افتادهاي متشكل از تپه ماهورها در جنوب لورالايي به سمت جنوب تا كرانههاي رود سند ادامه مييابد و در شرق نيز به منتهااليه جنوبي رشته كوههاي سليمان محدود ميشود. اينها تپههاي مري ـ بوگطي است و به نام ايلهايي خوانده شده كه تا زمان حاضر با خودمختاري بالنسبه قابل ملاحظهاي سلطة خود را بر آنها حفظ كردهاند. درههاي اين منطقه بهطور كلي خشك و بيآب و علف است، ولي جاي ـ جاي، مرتعهاي كوچكي يافت ميشود، چند دره را نيز زير كشت بردهاند. مَريها بزرگترين ايل بلوچاند و جمعيت آنها شصت هزار تن تخمين زده شده بود (پرسون ، ص 2). آنها به هويت بلوچي خود ميبالند و خود را از اخلاف شعبهاي از ايل رند ميدانند. به گويش ويژهاي از زبان بلوچي سخن ميگويند، و همواره استقلال خود را در برابر جامعة بلوچها، بويژه در برابر كلات، با توجهي قريب به وسواس حفظ كردهاند. در سازمان سياسي آنها جنبههايي نظير شوراي ايل ديده ميشود كه يادآور همسايگان پشتون ايشان است.
در شمال غربي، مرز تاريخي ميان بلوچستان و كرمان، سرزميني است در هامون جزموريان با حدودي نامشخص كه در حيطة گروه خاصي قرار ندارد. جزموريان، هامون وسيعي به طول تقريبي سيصد كيلومتر و مساحت هفتاد هزار كيلومترمربع است كه رود بمپور از شرق و هليلرود از غرب به آن ميريزد. رشته كوههاي كمارتفاعي آن را از نرماشير و دشت لوت در شمال جدا، و ناحية وسيعي از تلماسهها راه مواصلاتي با آن را از سوي جنوب شرقي سد ميكند. در كرانههاي رود بمپور در قسمت سفلاي شهر بمپور بيشهزارهاي متراكمي وجود دارد كه عمدتاً از درختان گز تشكيل شده است. قسمت اعظم باقيماندة آن بياباني و هموار است. ( در اوايل قرن چهاردهم/ بيستم از طايفة برهانزايي، دامني و كلگي بهعنوان ايلاتِ اطراف ايرانشهر * (فَهرَجِ سابق، پَهرَه در بلوچي) نام برده ميشد ) . در ايرانشهر و بمپور تعدادي روستاي كشاورزي غني وجود دارد كه اَپتَر بزرگترين آنهاست. اين روستاها از آب قنات و نيز از آب سدي استفاده ميكنند كه در بالاي بمپور، محل بزرگترين قلعة بلوچستان غربي، واقع است. مركز ايل بامري، در حاشية شمال شرقي هامون مركزي و يكصد كيلومتري غرب بمپور است. اين ايل سريعترين جمازهها را پرورش ميدهند، مختصر زراعتي نيز دارند و آب را از چاههاي كم عمق با اهرمهايي كه وزنهاي در يك سر آن تعبيه شده است (عربي: شادوف، بلوچي: شَدُف) تأمين ميكنند.
در جنوب جزموريان و سراوان، كوههاي مكران در منطقهاي به پهناي 150 تا 220 كيلومتر از بَشاگِرْد * در غرب تا مَشكاي در جهلاوان در شرق امتداد دارد. چندين رشته كوه و درههاي متوازي به پلههايي شباهت دارند كه گويي از فلات ايران به سوي ساحل كشيده شدهاند. اين كوهها ـ گرچه ارتفاع قلههايشان بندرت از دوهزار متر تجاوز ميكند ـ بسيار صعبالعبورند. مهمترين رودهاي اين منطقه عبارتاند از: جاگين، گَبْريگ، سَديچ، راپيچ سرباز، كِچ و ريزابة آن نهنگ. رودهاي غربي از طريق تنگههاي عميق از ميان كوهها عبور ميكنند و سرباز از اين نظر ديدنيترين آنهاست. در مشرق، رود عمده كِچ است كه 150كيلومتر به طرف غرب از ميان دو رشته كوه جريان دارد، سپس به نهنگ ميپيوندد و به سوي جنوب تغيير مسير ميدهد و از ميان تنگي به دريا ميريزد. ميزان بارندگي اندك و نامرتب، و دما در تابستان بالاست، ولي بادهاي موسمي شبه قارة هند رطوبت هوا را افزايش ميدهد و گاهي اندك باراني نيز همراه ميآورد كه موجب كاهش دما و تجديد حيات گياهي ميشود. كوههاي مكران سكونتگاه چوپانان كوچروِ بلوچ است، و ايشان بخشي از وقت خود را صرف دامداري (عمدتاً بز) و «آپبند» ميكنند. معدودي آبادي كوچك دايمي در كرانة رودها قرار دارد. مراكز عمده عبارتاند از: بِنْت، فَنّوج، گِه (از زمان رضاشاه نيكشهر)، قصرقند، بُگ، راسك، چامپ، لاشار، اِسپَكَه، مَنْد، وتُمْپ. در هر سوي تنگهاي كه رود سرباز از آن ميگذرد، بيش از پنجاه روستا وجود دارد، و بر كرانههاي رود كچ نيز رشتة به هم پيوستهاي از واحهها با مزارع و نخلستانها قرار دارد كه با كاريزها و نهرهايي (بلوچي: كَورجو، كَور در بلوچي به معناي رود است) كه آب آنها را آبگيرهاي وسيع بستر رودها تأمين ميكنند، آبياري ميشود. تُمپ و مَند نيز وضع مشابهي دارند. كُلْوَه ادامة طبيعي دره كچ به سمت مشرق است كه 130 كيلومتر طول دارد و با آبپخشاني از آن جدا شده است. بيشترين مقدار كشاورزي ديم مكران در اين ناحيه است. رودهاي كچ و نهنگ به هم ميپيوندند و از درة دشت به سوي ساحل و دريا جريان مييابند. در درة بليده واقع در شمال تُربَت، و نيز در برخي از نواحي تپههاي زَمُرن در شمال رود نهنگ كه آب بهاره دارند، كشاورزي مختصري ديده ميشود. از اينها گذشته، و جز پَرُم و بَلگَتَّر كه شورهزارند، در مكران تنها گلهداري ممكن است. محصول عمده در مناطق كوهستاني برنج و خرماست. انواع مختلف ميوه و سبزي نيز به مقدار اندك به دست ميآيد، و بويژه از انبه بايد ياد كرد. در >
فرهنگ جغرافيايي <
مكران، غير از گونههاي وحشي خرما («كُروچ»)، از 109 گونه خرماي پرورشي («نَسَبي») نام برده شده است. «پيش» برجستهترين نمونة خرماي مكران است. ايلهاي عمده در كوهستانهاي مكران عبارتاند از: گيچكي، بُليدي، هُوت، بيزِنجو، نوشيرواني، ميرواري، رِند، رئيس، لانْدي، كَتَّهوار، كِينه گيزايي، مُلاّ زايي، شيراني، مباركي، لاشاري، آهُراني، جَطگال ( جدگال ) ، و سردارزايي. گِه و فَنّوج و بنت در دست شيرانيهاست؛
مباركيها، كه شعبهاي از شيرانيها هستند، چامپ و لاشار را در اختيار دارند. قلعههاي راسك، قصرقند، بُگ و هيت در دست بليديها بود و بَرها تفنگچيان («زات» جنگي) آنها بودند. كَتْريها و باپاريها سوداگران غير بلوچاند. غالب كشاورزان مكران صاحب زمين نيستند.
عرض دشت ساحلي تقريباً از صفر تا يكصد كيلومتر در دشتياري و بيش از يكصد كيلومتر در لسبلا در نوسان است. منابع مطمئن آب در آن نيست، ولي مقدار زيادي بيشه و جنگل درختان كهور و كُنار و آكاسيا وجود دارد. خط ساحل را خليجهاي متعدد عميقاً مُضَرّس كرده و لنگرگاههاي مناسبي براي بندرها، از جمله چابهار * (قبلاً تيز، ( طيس كنوني ) كمي بالاتر از آن) و گوادَر فراهم آوردهاند. باد و باران، ماسهسنگها را به شكلهاي خارقالعادهاي در آورده است. در برخي جاها، اين سنگها در نزديكي آب بر اثر فرسايش به وضعي در آمده كه عبور و مرور از روي آنها مشكل است. زنجيرهاي از گِلفِشانها در امتداد ساحل وجود دارد كه بزرگترين آنها نَپَگ (شانزده كيلومتري شمال رأس تنگ)، بر اثر فوران دايم گِلي سبز رنگ، قلة مخروطي شكلي به ارتفاع پنجاه متر دارد ( >
ايران <
، ص 141). در خليج گواتَر و رودهاي غرب آن، زمينهاي باتلاقي وسيعي وجود دارد كه درخت كرنا در آن روييده است. خاك دشتياري و بلا نظير خاك كچّهي، و قسمتهايي از مكران مانند پَرُم و در امتداد رودِ دشت، داراي خاصيت عجيب حفظ رطوبت است، يعني پس از بارندگي كافي آنقدر رطوبت را در خود حفظ ميكند تا محصول ذرت به دست آيد. دشتياريها براي آبياري اراضي خود به كارجوكَور و باهوها به مَزَنكوَر (دنبالة رودسرباز) متكي بودند. ولي حدود يك قرن پيش، آب اين دو رود كاهش يافت و، جز هنگام سيلهاي استثنايي، آب آنها به اراضي كشاورزي نميرسيد. منبع سنتي آب تمام اهالي اين منطقه، باران و آبگيرهايي بوده كه از آب باران پر ميشده است.
براي مآخذ اين قسمت رجوع کنید به 
منابع مندرج در پايان بخش قومشناسي در ادامة همين مقاله.


/ اسپونر ، تلخيص از ( ايرانيكا ) /







نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4569
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست