responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2893

 

پُهلْوارَوی ، سلیمان بن داوود ، از مشایخ صوفیة هند در قرن سیزدهم و چهاردهم . در 1276 در پهلواری (پُلواری ) به دنیا آمد. جدّ مادری او، شیخ اصطفا بن وعداللّه بود (حسنی ، ج 8، ص 169ـ170). پهلواروی مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت ، سپس به لکهنو رفت و نزد عبدالحیّ لکهنوی به تحصیل پرداخت و از آنجا به دهلی سفر کرد و نزد نذیرحسین دهلوی علم حدیث آموخت . پهلواروی از داماد خود، شیخ علی حبیب جعفری پهلواروی ، اخذ طریق کرد و ضمن سفر به مرادآباد از محضر فضل الرحمان بن اهل اللّه بهره برد، سپس به زیارت حرمین شریفین رفت و از امداداللّه مهاجر مکی اجازة ارشاد گرفت (همانجا). از تقریظی که پهلواروی بر معیارالحقِ محدّث دهلوی نوشته پیداست که وی در آغاز براساس احادیث عمل می کرده ، و بعدها به تصوف و رسوم آن ، از جمله سماع و تواجد، روی آورده است . به گفته ای ، وی در وعظ مهارت داشته و در خلال وعظ ، مثنوی مولوی را با آهنگی مؤثر می خوانده است (همانجا). شهرت وی بتدریج به سراسر هند رسید.

پهلواروی با معتزله و شیعه بشدت مخالفت می کرد، اما در محبت به اهل بیت علیهم السلام راسخ بود (همانجا). وی از کوششهایی که به تشکیل ندوة العلماء * انجامید، سخت حمایت می کرد. اقبال لاهوری به او توجهی ویژه داشت ( تاریخ ادبیات مسلمانان پاکستان و هند ، ج 5، ص 455). پهلواروی فرزندی به نام حسن داشت که دربارة رسول اکرم صلّی اللّه علیه وآله وسلّم و حضرت زهرا سلام اللّه علیها دو رساله نوشته ، و دربارة احوال ابوالنجیب سهروردی کتابی تألیف کرده است (حسنی ، ج 8، ص 106). پهلواروی در 1354 در گذشت (همان ، ج 8، ص 169ـ170).

آثار وی عبارت است از: شجرة السعادة و سلسلة الکرامة به فارسی دربارة انساب بزرگان صوفیه ؛ رساله دربارة سلام و صلوات و آداب واعظان ؛ شرح قصیدة غوثیه و حدیث مسلسل ؛ صلاح الدارَیْن فی برکات الحرمین ؛ صیانة الاحباب عن اهانة الاصحاب ؛ عین التوحید ؛ شمس المعارف ؛ و اشعار فارسی و عربی (همانجا).


منابع :
(1) تاریخ ادبیات مسلمانان پاکستان و هند ، لاهور: دانشگاه پنجاب ، 1972؛
(2) عبدالحی حسنی ، نزهة الخواطر و بهجة المسامع و النواظر ، ج 8 ، حیدرآباد دکن ، 1402/1981.

/ پروانه محمدی /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2893
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست