responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2159

 

بهاءالدّینی ، سیدرضا، فقیه معاصر و معلم اخلاق و عرفان عملی . در نهم فروردین 1287 در قم به دنیا آمد. پدرش سید صفی الدّین مردی عابد و خادم آستانة حضرت معصومه سلام اللّه علیها بود، انس فراوانی با قرآن داشت و در درس آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (متوفی 1355) و آیت اللّه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی (متوفی 1353) شرکت کرده بود (انصاری ، ص 104؛ بهاءالدّینی ، ص 110ـ111). بهاءالدّینی نیز به تشویق پدر، از کودکی به تحصیل علوم دینی در حوزة علمیّة قم پرداخت و دروس سطح را نزد استادانی چون میرزا محمدعلی ادیب تهرانی ، میرزا محمد همدانی ، آخوند ملاّ علی همدانی (متوفی 1357 ش ) و سید صدرالدّین صدر (متوفی 1373) آموخت . وی در نوزده سالگی در درس خارج فقه و اصول آیت اللّه حائری حاضر شد و پس از ایشان از جلسات درس سید محمد حجت (متوفی 1372)، سیدمحمدتقی خوانساری (متوفی 1371) و حاج آقاحسین بروجردی (متوفی 1340 ش ) بهره برد و از آن پس ، سالها به تدریس دروس عمومی ادبیات ، فقه و اصول ، و نزدیک به بیست سال به تدریس خارج فقه و اصول در حوزة علمیّة قم پرداخت (انصاری ، ص 104ـ105).

بیشترین اشتغال و شهرت آیت اللّه بهاءالدینی ، بحثها و درسهای اخلاقی عمومی یا خصوصی وی بود که تا روزهای آخر حیاتش ادامه داشت . او هیچگاه در درس رسمی اخلاق شرکت نکرده بود و بیشتر از رفتار و منش استادان خود، بویژه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی ، بهره های اخلاقی برده بود (بهاءالدّینی ، ص 114)، اما همواره در تهذیب اخلاق و ارائة دستورالعمل معنوی به شاگردان خود می کوشید. بدین سبب ، وی در حوزة علمیّة قم به معلم اخلاق و عرفان نامبردار بود و حتی پاره ای کرامات را نیز به او نسبت داده اند، تا آنجا که در اسفندماه 1375 سمیناری با عنوان «حوزه و تهذیب اخلاق » برای تجلیل از او در قم برگزار شد. وی در 28 تیر 1376 درگذشت و در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم به خاک سپرده شد (انصاری ، ص 105).

تاکنون هیچ یک از نوشته های پراکنده ای که وی دربارة نهج البلاغه ، تفسیر قرآن و تقریرات فقهی برخی استادانش نگاشته (همانجا؛ بهاءالدّینی ، ص 109)، منتشر نشده است . اما بخشی از درسهای اخلاقی و برخی مصاحبه های او در دو کتابِ سلوک معنوی و نردبان آسمان : مجموعه ای از درسهای اخلاق فقیه وارسته و عارف فرزانه ، حضرت آیة الله بهاءالدینی ( قدّس سرّه ) به چاپ رسیده است .


منابع :
(1) ناصرالدین انصاری ، «در گذشتگان : درگذشت آیت الله بهاءالدینی »، آینة پژوهش ، سال 8 ، ش 2 (خرداد ـ تیر 1376)؛
(2) سیدرضا بهاءالدّینی ، سلوک معنوی : گفتارها، مصاحبه ها و خاطره هایی از فقیه وارسته و عارف فرزانه حضرت آیة الله بهاءالدینی ( قدّس سرّه )، چاپ اکبر اسدی ، قم 1377 ش .

/ گروه معارف و کلام /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست