responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1792

 

بَمو ، رشته کوهی از سلسله جبال زاگرس . در استان فارس ، در شمال شهر شیراز با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد، و در مشرق به ارتفاعات خرمن کوه ، در جنوب دریاچة بختگان * می پیوندد. مرتفعترین قلة آن کَل اسد (ارتفاع حدود 661 ، 2 متر) است . رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می سازد و چندین درة دشت مانند در بین رشته کوه به نامهای چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک گردنة بالِش ) در شمال این رشته کوه دیده می شود. گردنه های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال غربی رشته کوه قرار دارد. آب رکن آباد در قسمت غربی آن واقع است . بندامیر * در جانب شمال شرقی آن قرار گرفته ، و راه قدیمی شیراز از جنوب شرقی رشته کوه می گذرد. تنگ الله اکبر (با دروازة قرآن در آن ) مشرف بر شیراز در جانب جنوبی آن واقع است . از شهرهای بزرگ منطقه ، شهر شیراز در جانب جنوبی ، و زَرقان در جانب شمالی آن واقع است . عشایر عرب خمسه در آبادیهای کوچک پیرامون آن ساکن شده اند و به زراعت و باغداری (انگورکاری دیم ) و دامداری اشتغال دارند. میانگین بارندگی سالانه در منطقه به حدود چهار صد میلیمتر می رسد.

رشته کوه بمو و زمینهای پیرامون آن منطقة استپی و نیمه استپی است ، به عبارت دیگر نیم کم آب (با کمبود آب ) است . پوشش گیاهی آن به طور عمده از بوته زارها گَوَن و بوته های دیگر و شقایق و لالة واژگون تشکیل شده است و درختچه های انجیر وحشی و گیلاس وحشی و ارژن در آن یافت می شود.

در منطقة بمو از پوشش حیوانی می توان قوچ ، میش ، بز، پازن ، آهو، کفتار، گرگ ، گربه وحشی ، خرس قهوه ای ، گراز، پلنگ ، روباه ، خرگوش و خارپشت یافت . از پرندگان کبک ، تیهو، کرکس ، انواع چکاوک ، هما، شاهین ، دال و عقاب طلایی در آن به سر می برند. از خزندگان سوسمار، مار غیرسمی و افعی کوهی دارد.

پارک بمو (تأسیس در 1341 ش ) به صورت حفاظت شده به مساحت 075 ، 48 هکتار در پیرامون آن احداث شده است . پایین ترین و بالاترین نقطة محدودة پارک از سطح دریا به ترتیب 550 ، 1 و 661 ، 2متر است .


منابع :
(1) ایران . وزارت دفاع . ادارة جغرافیائی ارتش ، فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران ، ج 103: شیراز ، تهران 1362 ش ؛
(2) پارک ملی بمو ، تهران : سازمان حفاظت محیط زیست ، 1366 ش ؛
(3) حسینعلی رزم آرا، فرهنگ جغرافیائی ایران (آبادیها) ، ج 7، استان هفتم (فارس ) ، تهران 1355 ش ؛
(4) بیژن فرهنگ دره شوری ، پارک ملی بمو ، تهران : سازمان حفاظت محیط زیست ، 1371 ش ؛
(5) هنریک مجنونیان ، پارک ملی بمو (منتشر نشده ).

/ خسرو خسروی /







نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1792
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست