{أَيْدِيَهُمَا...}بيانگر حدّ دزدى، يعنى قطع دست دزد، اعم از مرد و زن است و مراد از دست، انگشتان دست راست از بيخ جز انگشت شصت است.(1)
(--> سرقت)
آيه سعى
آيه سعى:آيه 158 سوره بقره.
به آيه{إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَجُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا...}با استناد به روايات ـ كه«لاجُنَاحَ»رابه عزيمت، يعنى وجوب تفسير كردهاند ـ بر وجوب سعى(--> سعى)بين صفا و مروه در حج و عمره استدلال شده است.(1)
آيه سفر -->آيه تقصير
آيه سلم
آيه سَلْم [= آيه صلح] :آيه 61 سوره انفال.
آيه{ وَ إِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا... }از جمله دلائلى است كه بدان بر مشروعيّت صلح (هدنه) با كفّار در باب جهاد استدلال شده است(1)( --> آتش بس).
آيه سؤال
آيه سؤال:آيه 43 سوره نحلوآيه 7 سوره انبياء.
به آيه{...فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَتَعْلَمُونَ}در فقه، باب اجتهاد و تقليد، بر وجوب تقليد(1)و در اصول فقه، بر حجيّت خبر واحد(2)(--> خبر واحد)استناد شده است. برخى نيز براى جواز بقا بر تقليد مجتهد ميّت به اين آيه استناد كردهاند؛ زيرا عمل به قول اهل ذكر، به زنده بودن آنان مقيّد نشده است.(3)