اشهر، كه به مشهور متأخرّان نيز نسبت داده شده، رافع بودن آن است.(1)
اختلاف ياد شده در صورتى است كه شخص با آب قليل(--> آب قليل)غسل كرده باشد؛ امّا اگر با آب كثير(--> آب كثير)غسل كند، اختلافى در رافع بودن آن نيست.(2)
آب مستعمل در تطهير چيز نجس كه از آن به غُساله نيز تعبير مىشود، دو قسم است:
1. آب به كار رفته در استنجاء كه با شرايطى پاك است(--> آب استنجاء).
2. آب به كار رفته در تطهير ساير اشياى نجس كه در پاك بودن آن اختلاف است(--> غساله).
آب مشتبه
آب مشتبه: آب اشتباه شده با آب ديگر از حيث اطلاق و اضافه، كرّ و قليل بودن، طهارت و نجاست يا اباحه و حرمت.
تفاوت آب مشتبه با آب مشكوك، وجود علم اجمالى در اوّلى و نبود آن در دومى است. از اين عنوان در باب طهارت سخن گفته شده است.
اقسام شبهه:شبهه در آب، يا محصور(--> شبهه محصور)است، مانند اشتباه يك ظرف آب نجس در بين ده ظرف مورد ابتلا، يا غير محصور(--> شبهه غير محصور)مانند اشتباه يك ظرف ميان ظرفهاى بسيار كه همه آنها در شرايط عادى مورد ابتلا نيستند، يا اجتناب از همه موجب عسر يا حرج(--> قاعده عسر و حرج)است و يا احتمال آن به جهت كثرت اطراف شبهه به قدرى ضعيف است كه عقلا به آن اعتنا نمىكنند.(1)
انواع اشتباه:اشتباه آب از جهات زير محتمل است:
1. طهارت و نجاست:به قول مشهور اجتناب از همه آبهاى مشتبه از حيث نجاست در شبهه محصور واجب است و شستن چيز نجس و نيز وضو و غسل با آن جايز نيست.(2)
اگر آب ديگرى جز دو آب مشتبه وجود نداشته باشد، به نظر مشهور فقها ـ بلكه ادّعاى اجماع بر آن شده كه ـ تيمّم