نام کتاب : شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 433
فهم در حكم
دعاى ابو حمزه:
«و فهما فى حكمك،
و فهم در حكمت را به من عطا كن.»
مصباح اللغة مىنويسد:«الفقه فهم
الشّىء»:(فقه،فهميدن چيزى است.)
اقرب الموارد مىگويد:«الفقه
بالكسر:العلم بالشّىء و الفهم له و الفطنة و الحذق»:(فقه يعنى علم به چيزى و فهم
آن و به معنى زيركى و مهارت نيز مىباشد و فقيه يعنى عالم به فقه).بنابراين فقه به
معنى فهم و علم است و بالعكس.
«حكم»در لغت منع كردن براى اصلاح است و
يكى از معانى آن داورى و قضاوت است همانطور كه در قاموس و صحاح آمده است.
در سورۀ انعام خداوند متعال مىفرمايد:
آتَيْنٰاهُمُ الْكِتٰابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ [1]:«به آن
پيامبران،كتاب آسمانى و حكم و نبوت داديم.»
حكم در آِیه شريفه چهار احتمال
دارد:1-عقل،فهم و درك [2]-حكومت و زمامدارى 3-مقام قضاوت و داورى 4-دستور و تكليف.
همانطور كه در معناى لغوى حكم از مفردات
ذكر شد،حكم به معنى منع و جلوگيرى از چيزى براى اصلاح است و از آنجايى كه قوه عقل
انسان را از اشتباه و خلافكارى بازمىدارد،مىشود گفت حكم به معنى عقل و فهم است.
وَ لَقَدْ آتَيْنٰا
لُقْمٰانَ الْحِكْمَةَ 2:«ما به لقمان حكمت داديم».
حكمت خدادادى لقمان به معناى علم و فهم
است و يا نيروى حكيمانهاى كه از روى علم و عقل است.و معناى دوم آن قضاوت و داورى
است كه مانع از حقكشى و ظلم و ستم مىشود.و معناى سوم حكومت و زمامدارى است كه از
خيلى كارها