نام کتاب : شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 410
همگى از يك در وارد نشويد،بلكه از درهاى
مختلفى وارد شويد.»
مرحوم طبرسى در تفسير اين آيه از قول
ابن عباس و حسن و قتاده و...مىگويد:
«حضرت يعقوب بر فرزندانش از حسد مردم بر
آنها ترسيد چون داراى جمال و كمال و هيئت بودند و ترسيد كه پادشاه به قوت و قدرت
آنها پى ببرد و از ترس سلطنتش آنها را زندانى كند و يا بكشد.» [1]
دواى چشم بد
وَ إِنْ يَكٰادُ الَّذِينَ
كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصٰارِهِمْ لَمّٰا سَمِعُوا الذِّكْرَ
[2]:«نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مىشنوند با چشم زخم خود،تو را از بين
ببرند و مىگويند او ديوانه است.»طبرسى در مجمع البيان از حسن بصرى نقل مىكند:دواى
چشم بد قرائت آيه مزبور است.
تفسير نمونه مىنويسد:
در بعضى از چشمها نيروى مغناطيسى خاصّى
نهفته است كه كارايى زيادى دارد حتى با تمرين و ممارست مىتوان آن را پرورش داد.در
حديثى مىخوانيم:
أسماء بنت عميس خدمت پيامبر صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم بود،عرض كرد:گاه به فرزندان جعفر چشم مىزنند،آيا رقيهاى براى
آنها بگيرم؟(منظور دعاهايى است كه مىنويسند و افراد براى جلوگيرى از چشم زخم با
خود نگه مىدارند و آن را«تعويذ»نيز مىگويند)پيامبر فرمود:نعم،لو كان شىء يسبق
القدر لسبقته العين:آرى مانعى ندارد،اگر چيزى مىتوانست بر قضا و قدر پيشى
بگيرد،چشم زدن بود. [3]
و در حديث ديگرى آمده است امير مؤمنان
فرمود:پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى امام حسن و حسين«رقيه»گرفت و اين
دعا را خواند:«أعيذكما بكلمات التامّة و أسماء اللّه الحسنى كلّها