نام کتاب : شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 230
رانده درگاه تو شدم تا مرا از نظر رحمت
خود انداختى و از اين هم باكى نداشتم ولى با حلم و بردباريت به من مهلت دادى و تحت
پوشش خود قرار دادى و در عقوبتم تعجيل نكردى به طورى كه پنداشتم از من غافل شدهاى.
علم و غنى و حلم پروردگار
در اين بخش از دعا به امهال و حلم
پروردگار،اشاره شده است.يكى از صفات نيكوى پروردگار صفت حلم است.در سوره نساء مىفرمايد:
وَ اللّٰهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ [1]:
«خداوند دانا و بردبار است»و گاهى صفت
حلم همراه با صفت غنى و با غفور آمده است. وَ اللّٰهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
[2]:«خداوند بىنياز و شكيبا است.» وَ اللّٰهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ [3]:
«خداوند آمرزنده و بردبار است.»
امام حسن عليه السّلام فرمود:«حلم»كظم
غيظ و ملك نفس است يعنى مالك بودن و نگهدارى نفس. [4]اينگونه معنى براى حلم بيشتر
مربوط است به انسانها و در مورد خدا به معنى عدم تعجيل در مجازات خطاكاران و اهل
معصيت است.
و اينكه در آيات كريمه حلم خداوند با
غنى و علم و غفوريّت،قرين شده براى اين جهت است كه علم وقتى كامل است كه توأم باشد
با حلم و گذشت،همان گونه در روايات از حلم به عنوان زينت،ركن و وزير علم ياد شده
است. [5] درهرصورت خداوند بىنياز و غنى است از اينكه بخواهد معصيتكاران را مجازات
كند و حلم و آمرزندگيش بر عقوبتش غلبه دارد.
در ابتداى همين دعاى ابو حمزه مىخوانيم:«الحمد
لله الّذى يحلم عنى حتّى كانّى لا ذنب لى»:(حمد خدائى را كه شكيبائى مىكند نسبت
به من؛گويى اصلا گناهى ندارم.)