نام کتاب : شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 200
نه رو به پاريس و عياشخانۀ دنيا
داشتن و هر چرخيدن و رقصيدنى چنين صلاحيتى را ندارد.و همچنين بعنوان تعظيم در
پيشگاه حق،كمر خم كردن،مظهر تعظيم حق خواهد شد مخصوصا همراه با ذكر مخصوص،نه
ايستادن و درجا زدن...
اساسا بايد گفت:همچنان كه سراسر جهان
هستى،ظهور و جلوۀ غيب و نهان در عالم شهود است،تمام اعمال و رفتار و گفتار
ما نقشۀ سيرت و جلوۀ باطنى ما است.
به قول ملاّى رومى:
اين نماز و روزه و حج و جهاد
هم گواهى دادن است از اعتقاد
اين زكات و هديه و ترك حسد
هم گواهى دادن است از سرّ خود
روزه گويد كرد تقوى از حلال
با حرامش دان كه نبود اتصال
و آن زكاتش گفت كو از مال خويش
ميدهد،پس چون بدزدد ز اهل كيش [1]
ظهور عبوديت در تمام روشهاى زندگى
3-چيزى را كه توجه به عظمت حق و خضوع
نسبت به او اقتضا مىكند،اين است كه اساسا روش زندگى و تمام حركات و سكنات بنده و
تمام برخوردهاى او با بندگان خدا،بايد بر اين حقيقت استوار باشد كه خود و ديگران
را بنده خدا بداند و اين خود يكى از معانى عبادت غير رسمى است.به اين معنى كه
اعمال و طاعات روزمرّه مثل نماز و روزه و غير آنها،عبادات رسمى و روزمرّه هستند كه
به فارسى پرستش گفته مىشود و با انجام دادن اينگونه كارها در ضمن كارهاى روزمرّه،
كوچكى و خضوع،خود را در مقابل معبود در قالب و شكل اين اعمال اظهار كنيم، كه نه
تنها مسلمين اين روش را دارند بلكه هر گروه و اهل هر مذهبى كه پيش موجودى سرسپرده
و آن را به عنوان معبود پذيرفتهاند،آنها هم مانند مسلمانان در