نام کتاب : شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 121
انقطاع الى اللّه چيست؟
قبل از بيان مفاد اين دو سه جمله،توجه
داشته باشيم كه قطع به معناى بريدن و رابطه پيوستگى را بههم زدن است و انقطاع كه
به معناى جدا شدن بعد از پيوستگى است،مقابل وصل و پيوستگى است.
در اين دو سه جمله،حضرت سجاد يكى از
ارزشمندترين و بالاترين معنويات و مقامات سالكين و پويندگان راه حق را كه انقطاع و
وارستگى از غير حق و پيوستگى به او است،يادآور شده كه شايد بتوان گفت«تبتّل»كه در
سوره مزّمّل آمده: وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً
[1]گوياى اين است كه پروردگارت را ياد كن و منقطع به سوى او شو،كه منظور همين انقطاع
الى اللّه و وارستگى است.
و اين وارستگى و انقطاع است كه پيش
ارباب معرفت و عارفان سالك،شرط اساسى سلوك و سير الى اللّه است و نزد آنها مسلم
است كه پايبندى به طبع و طبيعت-و در يك كلمه-دلبستگى به غير حق و خودبينى و
خودخواهى، محكمترين غل و زنجير است كه دست و پاگير و سدّ راه سلوك است به قول
حافظ:
تو كز سراى طبيعت نمىروى بيرون كجا
به كوى طريقت گذر توانى كرد؟
جمال يار ندارد نقاب و پرده ولى غبار
ره بنشان تا نظر توانى كرد
تا انسان از هواى نفس نگذرد نمىتواند
طريق محبّت حق را طى كند و به كوى حقيقت گذر نمايد.
عشق شيرى است قوى پنجه و مىگويد فاش
هركه
از جان گذرد بگذرد از بيشه ما
تا انسان از خلق،چشم طمع نبندد و رجاء و
انس به حق تحصيل نكند و تا بيم و ترس از خلايق را با رضا به حكم و قضاى الهى از دل
بيرون نكند و تا با مشاهدۀ