نام کتاب : شرح و تفسیر دعای افتتاح نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 112
ملكيّت اعتبارى اختصاص اعتبارى است، يعنى عقلا اعتبار
و قرارداد كردهاند. فرضا اگر كسى كار كند و مالى را به دست آورد اين مال ملك او
مىشود و چون انسان مالك قوا و اعضاى خود مىباشد مالك دسترنج و حاصل زحمت خود نيز
مىشود منتهى مالكيت اوّلى حقيقى است و دومى اعتبارى و عقلا ملكيّت اعتبارى را
براى شخص از ملكيّت حقيقى گرفتهاند.
ملك حقيقى و اعتبارى
ملك يعنى تسلّط، تسلّط و فرمانروائى بر امرى را ملك
مىگويند كه يا حقيقى است يا اعتبارى. فرمانده لشكر نسبت به تيپهاى مختلف كه
زيرنظر او هستند ملك و سلطنت دارد ولى اين سلطه اعتبارى است. وضع جامعه و اداره
مرزها و حفظ امنيت ايجاب كرده عقلا چنين سلطنتى را اعتبار كنند بنابراين
فرمانروائى فرمانروا اعتبارى و قراردادى است و ممكن است روى جهاتى فرمانروا را عزل
يا حبس كنند. ملك اعتبارى و قابل زوال و تغيير است. مانند سلطه انسان بر روح و قوا
و اعضاء و جوارح خود، شما با چشمانتان مرا مىبينيد با گوشتان صدايم را مىشنويد
اين گوش و چشمم تحت سلطه و اختيار شماست و اينكه مىگوئيد خودم چشمم و گوشم، اين
سلطه و ملك حقيقى است.
نام کتاب : شرح و تفسیر دعای افتتاح نویسنده : ایزدی، عباس جلد : 1 صفحه : 112