پس، تمام دايره سير سايرين نيز در سوره
شريفه مذكور است؛ از آخرين حجب عالم طبيعت تا رفع جميع حجب ظلمانيّه و نورانيّه و
دست دادن حضور مطلق؛ و اين حضور، قيامت كبراى سالك و قيام ساعت اوست؛ و شايد در
آيه شريفه فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي
الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ[1] مقصود
از «مستثنى» اين نوع از اهل سلوك باشد كه براى آنها قبل از نفخ صور كلّى، صعق و
محو حاصل شده؛ و شايد يكى از محتملات فرمايش رسول خدا كه فرمودند:
- و جمع فرمودند بين دو سبّابه شريفه خود- همين معنى باشد.
تنبيه ادبى
در تفاسير متداوله كه ديديم، يا از آنها نقل شده، «دين» را به معناى
جزا و حساب دانستهاند و در كتب لغت نيز به اين معنى ذكر شده و به قول شعراى عرب، استشهاد
شده، مثل قول شاعر: