نام کتاب : سفير حق و صفير وحي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 21
وجود دارد و با قوه حس مشترك ما ادرا ك ميگردند، مثل صورت
شخص زيد يا بو يا مزه فلان غذائي كه ديروز آن را ديده يا ميل كرده ايم
يا اشيائي جزئي كه در عالم خواب مشاهده ميكنيم و آنها (اصطلاحا)
داراي تجرد برزخي ميباشند. آنچه در اين دو مرحله وجود دارد و
ادراك ميشود همگي اموري جزئي هستند.
3 - مرحله موجودات عقلي كه اموري كلي و محيط و عاري از ماده
و احكام ماده اند و تنها با قوه اي باطني كه قوي تر از ديگر قواي ادراكي
است - و به نام هايي چون عقل، قلب، روح، صدر، فؤاد و... به لحاظها
و اعتبارات گوناگون ناميده ميشود - قابل ادراك ميباشند.
موجودات اين سه مرحله همان گونه كه خودشان مترتب بر
يكديگر و ذاتا داراي ترتيب عيني و خارجي هستند ادراك آنها - كه به
گونه اي با آنها اتحاد و يگانگي دارد - نيز مترتب برهم و داراي چنان
ترتيبي است ; و به اصطلاح بين آن ها تقدم و تأخر ذاتي وجود دارد.
تجرد علوم و معارف بشري
نكته دوم - چون علوم و معارف به ويژه علوم و معارفي كه مربوط
به شناخت مبدأ و معاد و مبادي عالي نظام هستي و منازل سير معنوي
انسانند، اموري مجرد از ماده اند، پيدايش آنها براي انسان از طريق
عبور انسان از دهليز و سقف عالم ماده و طبيعت و ارتباط و اتصال با
مراحل مافوق طبيعي، ممكن است ; و اين ارتباط در حقيقت نوعي
نام کتاب : سفير حق و صفير وحي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 21