responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 90
عبادتهاي خود غسل كند، اگرچه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مي‌بيند، ولي اگر يقين يا اطمينان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مي بيند، نبايد غسل كند و نمي تواند نماز بخواند و بايد به احكام حائض عمل نمايد.

مساله 450- اگر زن پيش از ده روز پاك شود و احتمال دهد كه در باطن خون هست، بايد با مقداري پنبه خود راامتحان كند، پس اگر پاك بود غسل كرده و عبادتهاي خود را بجا آورد، و اگر پاك نبوده و خون به صفات حيض باشد به ترتيب زير عمل نمايد:

الف - اگر در عدد حيض عادت ندارد يا عادت او ده روز است، بايد صبر كند تا اگر پيش از ده روز يا سر ده روز پاك شدغسل كند، و اگر از ده روز گذشت سر ده روز غسل نمايد.

ب - اگر در حيض عادت ندارد، مقدار حيض او بر طبق دستوراتي كه براي "مبتدئه" و "مضطربه" و "ناسيه" گفته شدمعين مي‌شود.

ج - اگر عادت دارد وعادت او كمتر از ده روز است، چنانچه بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مي‌شودنبايد غسل كند، و اگر احتمال مي‌دهد خون او از ده روز مي‌گذرد احتياط واجب آن است كه تا دو روز عبادت را ترك كند و بعد از دو روز تا روز دهم كارهاي استحاضه را بجا آورد و كارهايي را كه بر حائض حرام است ترك نمايد، پس اگرپيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد تمامش حيض است، و اگر از ده روز گذشت بايد عادت خود راحيض و بقيه را استحاضه قرار دهد، و عبادتهايي را كه بعد از روزهاي عادت بجا نياورده قضا نمايد.

مساله 451- اگر چند روز را حيض قرار دهد و عبادت نكند و بعد بفهمد حيض نبوده است، بايد نماز و روزه اي را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد، و اگر چند روز را به گمان اينكه حيض نيست عبادت كند و بعد بفهمد حيض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد.

3 - غسل استحاضه

يكي از خونهايي كه از زن خارج مي‌شود "خون استحاضه" است و زن را در موقع ديدن اين خون "مستحاضه"مي گويند. خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مي‌آيد و غليظ نيست، ولي ممكن است گاهي سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد.

مساله 452- خون استحاضه بر سه قسم است :
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست