نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 87
3 - اگر بيشتر از ده روز خون ديده و داراي نشانه هاي حيض باشد، بايد شماره عادت خويشان
خود را به طوري كه در"عادت وقتيه"[1] گفته شده حيض و بقيه را استحاضه قرار دهند، و در اين
مورد احتياط مستحب آن است كه :
الف - اگر عادت خويشان او هفت روز باشد هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.
ب - اگر عادت خويشان او كمتر از هفت روز باشد همان مدت را حيض قرار دهد، و در تفاوت
كمتر از هفت روز تاهفت روز را احتياط نمايد، يعني كارهايي را كه بر حائض حرام است انجام ندهد
و به وظيفه مستحاضه عمل نمايد.
ج - اگر عادت خويشاوندان او بيش از هفت روز - مثلا نه روز - باشد، همان هفت روز را حيض قرار
داده، و در تفاوت بين هفت روز و عادت آنان - كه دو روز است - احتياط كند.
4 - اگر از خوني كه بيش از ده روز ديده اند چند روز نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه
داشته باشد، سه حالت دارد :
الف - اگر خوني كه نشانه حيض داشته كمتر از سه و بيشتر از ده روز نباشد، همه آن حيض است .
ب - اگر خوني كه نشانه حيض دارد كمتر از سه روز بوده، بنابراحتياط واجب به اندازه روزهاي
عادت خويشاوندان احتياط كند و بقيه را استحاضه قرار دهد.
ج - اگر پيش از گذشتن ده روز از قطع خوني كه نشانه حيض داشته و از سه روز بيشتر است بار
ديگر خوني كه نشانه حيض دارد ببيند - مثل اينكه پنج روز خون حيض و نه روز خون استحاضه و
دوباره پنج روز خون حيض ببيند- بنابراحتياط واجب در هر دو خون كارهايي كه بر حائض حرام
است ترك و به وظايف مستحاضه عمل نمايد.
5 - مبتدئه :
"مبتدئه" به زني گفته ميشود كه براي نخستين بار خون ميبيند.
مساله 442- براي مبتدئه چند حالت وجود دارد:
1 - اگر خوني كه ديده كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد و همه آن نشانه حيض داشته
باشد، بايد همه را حيض قرار دهد، و اگر نشانه حيض نداشته باشد به احتياط عمل كند.