responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 589
چنانچه اطاعت كند و او را بكشد ثبوت قصاص يا ديه محل اشكال است، بلكه حاكم شرع او را تعزير و مجازات مي‌كند، مگراينكه به عنوان دفاع باشد كه در اين صورت تعزير ندارد.

راههاي اثبات قتل :

مساله 3242- قتل به يكي از راههاي زير ثابت مي‌شود:

1 - "اقرار متهم به قتل"، به شرط آنكه اقراركننده بالغ و عاقل و آزاد باشد و اقرار او از روي اختيار انجام شده باشد، نه اكراه و ترس، و بنابراحتياط دو بار اقرار كند.

2 - "شهادت دو مرد عادل"، به شرط آنكه شهادت آنان از روي ديدن و مانند آن باشد و در تعيين خصوصيات قتل نيزاختلاف نداشته باشند.

3 - "قسامة"، يعني قسم خوردن پنجاه مرد از بستگان مقتول براي اثبات قتل عمد، و بيست و پنج مرد براي اثبات قتل شبه عمد و خطا، هرچند احوط در آنها نيز قسم خوردن پنجاه مرد است . قسامة فقط در اثبات قتل و جراحات اعتباردارد و كيفيت آن در مسائل آينده گفته مي‌شود.

مساله 3243- قسامة در جايي معتبر است كه "لوث" در بين باشد، و مقصود از لوث قرائن و نشانه هايي است كه موجب مظنه است ولي به حد حجت شرعي نمي رسد، مانند شهادت يك مرد عادل يا شهادت دو مرد كه واجدشرايط نباشند، يا مثلا مردي را با سلاح خون آلود بر سر كشته اي بيابند يا كشته كسي را در خانه يا محله دشمن اوبيابند.

مساله 3244- در مواردي كه نه اقرار متهم در بين هست و نه شهادت دو مرد عادل، مساله دو صورت دارد:

الف - اگر "لوث" در بين نباشد - مانند ساير موارد قضاء - ولي مقتول مي‌تواند از حاكم شرع بخواهد كه متهم را يك بارقسم دهد و با قسم خوردن او دعوي پايان مي‌پذيرد، و اگر قسم ياد نكرد مي‌تواند قسم را به ولي مقتول رد كند.

ب - اگر "لوث" يعني قرائن و نشانه هاي ظني براي ثبوت قتل و شناخت قاتل در بين باشد، در اين صورت حاكم شرع ازاولياي مقتول مي‌خواهد براي اثبات قتل عمد پنجاه مرد، و براي اثبات قتل خطا و شبه عمد بيست و پنج مرد ازبستگان مقتول - و از جمله خود اولياي مقتول - براي قسم خوردن در دادگاه حاضر شوند، پس اگر همه آنان - با يقين وجزم و تعيين خصوصيات قتل - نزد حاكم شرع قسم ياد كردند، حاكم شرع طبق مفاد قسم آنان در قتل عمد به قصاص ودر شبه عمد و خطا به گرفتن ديه حكم مي‌كند. و اگر نخواستند قسم ياد كنند اولياي مقتول مي‌توانند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 589
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست