responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 583
را به كسي اطلاع دهد، و چنانچه توبه كند بين خود و خدا توبه او قبول است، و اموالي را كه بعد ازتوبه به دست مي‌آورد مال خود اوست، و حق ازدواج مجدد حتي با زن سابق خود را نيز دارد.

مساله 3214- اگر مرتد فطري زن باشد، اموالش به ملك او باقي است، و چنانچه شوهرش با او نزديكي نكرده يا يائسه باشد، به محض كافر شدن از شوهر جدا مي‌شود و عده هم ندارد، و اگر شوهرش با او نزديكي كرده و يائسه هم نيست، از زمان مرتد شدن تا تمام شدن عده اش - كه عده طلاق است - صبر مي‌كنند، اگر در اين مدت توبه كند ازدواج آنان باقي است، وگرنه به جدايي آنان از همان زماني كه كافر شده است حكم مي‌شود. و زني كه مرتد فطري است اعدام نمي شود، بلكه به حكم حاكم شرع زنداني مي‌شود و در زندان به او سختگيري مي‌كنند تا توبه كند، پس اگر توبه كردآزاد مي‌شود، وگرنه تا پايان عمر در زندان مي‌ماند.

مساله 3215- مرتد ملي اگر مرد باشد بنابراحتياط تا سه روز به او مهلت مي‌دهند و از او مي‌خواهند تا توبه كند، اگرتوبه كرد آزاد مي‌شود، و اگر توبه نكرد از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مي‌گردد. ولي "مرتد ملي زن" حكم "مرتدفطري زن" را دارد.

مساله 3216- مرتد ملي - مرد باشد يا زن - اموالش به ملك او باقي است . و اگر بين او و همسرش كه مسلمان است نزديكي واقع نشده يا زن يائسه باشد، ازدواج آنان فورا باطل مي‌شود و عده ندارد، و اگر نزديكي واقع شده و زن هم يائسه نيست، تا انقضاي زمان عده - كه عده طلاق است - صبر مي‌كنند، اگر در اين مدت توبه كرد ازدواج آنان باقي است، و اگر توبه نكرد به جدايي آنان از همان زماني كه مرتد شده حكم مي‌شود، البته اين فرض در "مرتد ملي مرد" درصورتي است كه پس از سه روز اعدام نشده باشد.

مساله 3217- ارتداد با شهادت دو مرد عادل و يا اقرار ثابت مي‌شود، و احتياط آن است كه اقرار دو بار صورت پذيرد.

حكم ساير حدود و تعزيرات :

مساله 3218- اگر كسي ادعاي نبوت و پيامبري كند يا به پيامبر اكرم 6 و يا يكي از ائمه معصومين (ع) از روي قصدو در حالت طبيعي دشنام دهد، حد او اعدام است، هرچند اجراي اين حكم مبتني بر شرايطي است كه بدون آن شرايط هيچ كس حق ندارد درصدد اجراي حد برآيد. در اينگونه موارد بايد دقت كافي به عمل آيد و عنوان "دشنام وناسزا" نسبت به عمل او صدق نمايد، و نبايد به برداشتهاي شخصي و سليقه اي اكتفا شود وگرنه هرج و مرج بلكه اختلال نظام لازم مي آيد، و به اندك شبهه اي بايد از اجراي حدود خودداري نمود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 583
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست