responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 579
بعد از اقامه بينه توبه نمايد حد از وي ساقط نمي شود.

حد سرقت :

مساله 3194- اگر كسي با شرايطي كه در مساله بعد گفته مي‌شود دزدي كند، پس از ثابت شدن نزد حاكم شرع علاوه بر رد مالي كه دزديده در مرتبه نخست چهار انگشت دست راست او را از بيخ مي‌برند و كف دست و انگشت شست اورا باقي مي‌گذارند، و درمرتبه دوم پاي چپ را از وسط قدم مي‌برند و پاشنه پا را باقي مي‌گذارند، و در مرتبه سوم به حبس ابد محكوم مي‌شود و مخارجش را اگر ندارد از بيت المال مي‌پردازند، و اگر براي بار چهارم در زندان سرقت كندبه اعدام محكوم مي‌گردد. و اگر چندين مرتبه دزدي كرده و حد جاري نشده است فقط يك مرتبه حد جاري مي‌شود.

مساله 3195- شرايط اجراي حد سرقت ده چيز است :

1 و 2 و 3 - اينكه سارق بالغ و عاقل باشد و به اختيار خود دزدي كند.

4 - مال دزدي حداقل معادل يك چهارم دينار - يعني چهار نخود و نيم طلاي سكه دار برابر «0.864» گرم طلا - باشد.

5 - بداند مالي كه برمي دارد مال مردم است، پس اگر اشتباه نمايد و خيال كند مال خود اوست حد جاري نمي شود، هرچند ضامن است .

6 - خود او در مالي كه دزديده شريك نباشد، پس اگر كسي از مال مشترك نظير بيت المال يا غنائم جنگي به اندازه سهم خود يا كمتر سرقت نمايد، هرچند گناه كرده ولي حد بر او جاري نمي شود، اما اگر بيش از سهم خود سرقت نمايد ومقدار زايد به حد نصاب برسد حد بر او جاري مي‌شود.

7 - مال در جايي محفوظ و دربسته باشد و او حفاظت آنجا را از بين ببرد، مثل اينكه قفل را باز كند يا بشكند يا ديوار راخراب يا سوراخ كند و يا از ديوار بالا رود. پس اگر ديگري در را باز كند و او مال را ببرد، و يا در اماكن عمومي مالي راببرد حد جاري نمي شود، هرچند او را تعزير مي‌كنند.

8 - به طور مخفيانه مال ديگري را ببرد، پس اگر ظالمي به زور و به طور علني در را باز كند و مال را ببرد، يا به زور مال رااز صاحبش بگيرد يا از دست او بربايد، و يا در مال امانت تصرف كند و پس ندهد دست او را نمي برند، هرچند ضامن است و تعزير هم مي‌شود.

9 - اضطرار و ناچاري او را به دزدي وادار نكرده باشد، پس اگر كسي به عنوان مثال در زمان قحطي و كمبود، موادغذايي مورد نياز را بدزدد دست او را نمي برند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 579
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست