responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 550
باشد، ارث او به پسر عموي پدر و مادري مي‌رسد و عموي پدري ارث نمي برد.

مساله 3028- زن و شوهر از يكديگر ارث مي‌برند، و با هر سه دسته و همچنين با اقسام ولاء همراه مي‌باشند كه احكام آن خواهد آمد.

ارث دسته اول :

مساله 3029- اگر وارث ميت فقط يك نفر از دسته اول باشد همه دارايي به او مي‌رسد، خواه "پدر" باشد يا "مادر"، يا"يك پسر" يا "يك دختر". و اگر "چند پسر" يا "چند دختر" باشند مال به طور مساوي بين آنان تقسيم مي‌شود، ولي اگروارث ميت "يك پسر و يك دختر" يا "چند پسر و دختر" باشند، بايد مال را به گونه اي تقسيم كرد كه هر پسري دو برابردختر ارث ببرد.

مساله 3030- اگر وارث ميت فقط "پدر" و "مادر" او باشند مال را سه قسمت مي‌كنند، دو قسمت آن را پدر و يك قسمت ديگر را مادر مي‌برد، اما اگر ميت "دو برادر" يا "چهار خواهر" و يا "يك برادر و دو خواهر" هم داشته باشد كه همه آنان زنده و مسلمان و آزاد و پدري باشند - يعني پدر آنان با پدر ميت يكي باشد، خواه مادرشان با مادر ميت يكي باشد يا نه - گرچه تا هنگامي كه پدر و مادر زنده باشند برادر و خواهر ارث نمي برند، ولي بودن آنها سبب مي‌شود كه مادر يك ششم ارث ببرد و بقيه را به پدر بدهند. و در حقيقت چون نفقه آنان به عهده پدر است بر سهم پدر افزوده مي‌شود.

مساله 3031- اگر وارث ميت فقط "پدر" و "مادر" و "يك دختر" باشند، چنانچه ميت "دو برادر" يا "چهار خواهر" و يا"يك برادر و دو خواهر" پدري نداشته باشد مال را پنج قسمت مي‌كنند: پدر و مادر هركدام يك قسمت و دختر سه قسمت آن را مي‌برد. و اگر "دو برادر" يا "چهار خواهر" و يا "يك برادر و دو خواهر" پدري داشته باشد بنابرمشهور مال را شش قسمت مي‌كنند: پدر و مادر هركدام يك قسمت و دختر سه قسمت مي‌برد، و يك قسمت باقيمانده را چهارقسمت مي‌كنند : يك قسمت را به پدر و سه قسمت را به دختر مي‌دهند، و در حقيقت مادر بيش از يك ششم نمي برد، ولي احوط اين است كه در اين صورت نيز با تحصيل رضايت پدر و دختر مانند صورت اول مال را پنج قسمت كنند:سه قسمت را به دختر بدهند و به هريك از پدر و مادر يك قسمت بپردازند.

مساله 3032- اگر وارث ميت فقط "پدر" و "مادر" و "يك پسر" باشند مال را شش قسمت مي‌كنند: پدر و مادر هركدام يك قسمت و پسر چهار قسمت آن را مي‌برد، و اگر "چند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 550
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست