responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 488

مساله 2738- سزاوار است مادر براي شيردادن نوزاد خود مزد نگيرد، و اگر او به طور مجاني يا به مزد كمتر يا مساوي با ديگران شير دهد بر ديگران مقدم است، ولي اگر بخواهد بيشتر از دايه مزد بگيرد شوهر مي‌تواند براي بچه خود دايه بگيرد.

مساله 2739- مستحب است دايه اي كه براي شيردادن به كودك انتخاب مي‌كنند مومن و داراي عقل و عفت وصورت نيكو باشد، و مكروه است كم عقل يا غير مومن يا بد صورت يا بد اخلاق و يا زنا زاده باشد، و نيز مكروه است دايه اي بگيرند كه از زنا بچه دار شده و شير او از زنا باشد.

مساله 2740- مدت شيردادن كامل دو سال تمام است، و بيست و يك ماه هم كافي است . ولي كمتر از آن ظلم در حق بچه است و احوط رعايت اين مدت است، مگر اينكه مقدور نباشد.

حق حضانت (نگهداري كودك):

مساله 2741- بنابرمشهور "حضانت" يعني حفظ و پرورش نوزاد پسر تا دو سال، و دختر تا هفت سال حق مادر است، به شرط اينكه مسلمان و عاقل و آزاد باشد و به ديگري شوهر نكرده باشد ، وگرنه پدر مقدم است، چنانكه پس از دوسال و هفت سال نيز حق پدر است، ولي اگر پدر مرده باشد، مادر - هرچند شوهر كرده باشد - بر جد و ديگران مقدم است، و اگر مادر در زماني كه مسئول حضانت و نگهداري كودك است بميرد پدر از ديگران براي نگهداري سزاوارتراست، و ترتيبي كه بيان شد بنابراحتياط واجب مراعات شود.

مساله 2742- چنانچه پدر و مادر هر دو بميرند حق حضانت به جد پدري مي‌رسد، و در صورت نبودن او وصي پدر وسپس وصي جد عهده دار تربيت و نگهداري كودك مي‌شوند، و در صورتي كه هيچ كدام از آنان نباشند خويشاوندان كودك - مطابق مراتب ارث - هركدام كه نزديكتر باشند سزاوارتر خواهند بود، و در صورت تعدد و تساوي فاميل و عدم توافق، ميان آنان قرعه كشي مي‌شود.

مساله 2743- چنانچه مادر به هر دليل شوهر ديگري كرده باشد حق حضانت او با وجود پدر از بين مي‌رود، ولي چنانچه از شوهر دوم جدا شود بعيد نيست حق حضانت و نگهداري كودك دوباره به او برگردد، هرچند احوط آن است كه در اين مورد با يكديگر مصالحه نمايند.

مساله 2744- حق حضانت مادر با طلاق يا - نعوذ بالله - زنا از بين نمي رود.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 488
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست