responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 394

2 - پول دادن براي آن استفاده در نظر مردم بيهوده نباشد.

3 - اگر چيزي را كه اجاره مي‌دهند چند استفاده دارد، استفاده اي را كه مورد نظر است معين نمايند، مثلا اگر حيواني راكه سواري مي‌دهد و بار مي‌برد اجاره دهند، بايد موقع اجاره معين كنند كه سواري يا باربري آن مورد نظر است، و اگرهر دو در نظر باشد باز هم بايد مشخص نمايند.

4 - مدت استفاده معين باشد، مثلا هنگام اجاره معين نمايند چند سال يا چند ماه از آن چيز و اگر مدت معلوم نباشد ولي عمل را معين كنند - مثلا با خياط قرار بگذارند كه استفاده كنند. لباس معيني را به طور مخصوصي بدوزد - احوطتعيين مدت است، مگر اينكه در نظر مردم زمان معيني متعارف باشد.

مساله 2208- اگر ابتداي مدت اجاره را معين نكنند ابتداي آن بعد از انجام قرارداد اجاره خواهد بود.

مساله 2209- اگر ابتداي اجاره را مثلا يك ماه بعد از انجام قرارداد معين كنند اجاره صحيح است، هرچند هنگام قرارداد آن چيز در اجاره ديگري باشد.

مساله 2210- اگر مدت اجاره را معلوم نكنند و مثلا مالك به مستاجر بگويد هر اندازه در خانه نشستي اجاره هر ماه آن فلان مبلغ است اجاره صحيح نيست .

مساله 2211- هتلها يا مسافرخانه هايي كه معلوم نيست مسافران چه مدت در آن مي‌مانند، اگر قرار بگذارند كه در هرشب مبلغ معيني بدهند استفاده از آن مكانها اشكال ندارد، ولي چون مدت اجاره را معين نكرده اند اجاره صحيح نيست و مالك هر وقت بخواهد مي‌تواند آنان را بيرون كند.

مسائل متفرقه اجاره :

مساله 2212- مستاجري كه ملكي را اجاره كرده بايد پس از پايان مدت اجاره آن را تخليه كند و به مالك تحويل دهد، و يا رضايت او را به دست آورد.

مساله 2213- مالي را كه مستاجر بابت اجاره به موجر مي‌پردازد بايد معلوم باشد. پس اگر از چيزهايي است كه با وزن معامله مي‌كنند بايد وزن آن معلوم باشد، و اگر از چيزهاي است كه با شمارش معامله مي‌كنند بايد شماره آن معين باشد، و اگر مثل حيوان باشد، بايد موجر آن را ببيند يا مستاجر خصوصيات آن را بگويد.

مساله 2214- اگر زميني را براي زراعت گندم يا جو اجاره دهد و مال الاجاره را جو يا گندم
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 394
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست