responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 314

پنجم - "چهارصد راس و بالاتر از آن" كه بايد براي هر صد گوسفند يك گوسفند به عنوان زكات بدهد.

مساله 1775- لازم نيست زكات را از گوسفندي كه مشمول زكات شده بدهد، بلكه اگر گوسفند ديگري را بدهد يامطابق قيمت آن پول پرداخت نمايد كافي است . ولي اگر بخواهد جنس ديگري بدهد در صورتي بدون اشكال است كه براي فقرا بهتر باشد. و در هر صورت بهتر بلكه احوط آن است كه از همان جنس پرداخت نمايد.

مساله 1776- گوسفندهاي بين دو نصاب زكات ندارد، پس اگر شمار گوسفندها از نصاب اول بگذرد، تا هنگامي كه به نصاب دوم نرسيده تنها بايد زكات نصاب اول پرداخت شود، همچنين است در نصابهاي بعد.

مساله 1777- "بز"، "ميش" و "شيشك" در زكات با هم فرقي ندارند. ولي اگر ميش را براي زكات انتخاب مي‌كندبنابراحتياط يك سال آن تمام شده باشد، و اگر بز را انتخاب مي‌كند دو سال آن تمام شده باشد، هر چند اگر ميش هفت ماه و بز يك سالش تمام شده باشد كفايت مي‌كند.

مساله 1778- در گوسفند هرگاه تمام نصاب از جنس نر باشد زكات آن را مي‌تواند از جنس ماده بدهد، همچنين اگرتمام آن ماده باشد مي‌تواند زكات آن را از جنس نر بدهد.

زكات طلا و نقره (نقدين)

مساله 1779- زكات طلا و نقره در صورتي واجب مي‌شود كه سكه دار بوده و معامله با آن رواج داشته باشد، و اگرسكه آن هم از بين رفته باشد بايد زكات آن را بدهند. و چنانچه معامله با آن سكه در گذشته رواج داشته و در اين زمان رايج نباشد بنابراحتياط زكات آن را بپردازند.

مساله 1780- اگر صورت طلا و نقره سكه داري را كه زنها براي زينت به كار مي‌برند تغيير دهند كه بكلي از رواج معامله بيفتد زكات ندارد، وگرنه بنابراحتياط زكات آن را بپردازند.

مساله 1781- انسان بايد يازده ماه مالك مقدار نصاب در طلا يا نقره باشد، پس اگر در بين يازده ماه طلا يا نقره او ازنصاب اول كمتر باشد زكات بر او واجب نيست .

مساله 1782- اگر طلا يا نقره اي را كه دارد در بين يازده ماه با طلا يا نقره يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند، زكات بر او واجب نيست، ولي اگر براي فرار از دادن زكات اين كار را بكند بنابراحتياط مستحب زكات را بپردازد. و اگردر ماه دوازدهم آنها را آب كند بايد زكات را بپردازد،
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 314
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست