responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 290

مساله 1639- كاسبي كه در طول سال به مردم نسيه داده، اگر در آخر سال وقت وصول آن رسيده و قابل وصول است و مثل نقد مي‌باشد بايد خمس سود آن را پرداخت نمايد، و در غير اين صورت بنابراقوي سود آن جزو سود سالي است كه وصول مي‌شود.

مساله 1640- افرادي كه در ادارات دولتي يا موسسات خصوصي كار مي‌كنند و معمولا اداره مقداري از حقوق آنان راپس انداز مي‌كند تا هنگام بازنشستگي بتدريج به آنان پرداخت نمايد، پس از بازنشستگي هرمقدار را كه در هر سال به آنان بدهند جزو درآمد آن سال حساب مي‌شود و لازم نيست خمس آن را فورا پرداخت نمايند.

خمس سرمايه و ترقي قيمت :

مساله 1641- اگر با پول خمس داده يا پولي كه خمس ندارد - مانند ارث - باغي احداث كند يا دام بخرد كه پس ازافزايش قيمت آن را بفروشد، بايد خمس ميوه و رشد درختهاي باغ و خمس افزايش قيمت باغ و نيز خمس شير و پشم و فربهي دام و افزايش قيمت آن را پرداخت كند، ولي اگر قصدش افزايش قيمت نباشد، بلكه باغ را براي بهره گيري ازميوه درختان آن احداث كند و دام را براي استفاده از شير و پشم آن خريده باشد، تنها بايد خمس ميوه يا شير و پشم زائد بر مخارج ساليانه اش را بپردازد.

مساله 1642- هرگاه با پول خمس داده يا پولي كه خمس ندارد - مانند ارث - خانه يا ملكي بخرد يكي از دو حالت رادارد:

الف - اينكه قصدش تجارت با آن نباشد بلكه مي‌خواهد خودش از آن استفاده نمايد، كه در اين صورت ترقي قيمت آن خمس ندارد، و اگر از روي اتفاق آن را به ملك ديگري تبديل كند نيز خمس ندارد، ولي اگر تصادفا آن را بيشتر از آنچه خريده بفروشد پول اضافي از درآمد سال فروش حساب مي‌شود، كه اگر از مخارج ساليانه زياد بيايد بايد خمس آن رابپردازد.

ب - اينكه قصدش تجارت با آن باشد، كه در اين صورت اگر يك سال از ترقي قيمت آن بگذرد و امكان فروش داشته باشد به طوري كه در نظر مردم سود موجود حساب شود، خمس ترقي قيمت بايد پرداخت گردد.

مساله 1643- باغ يا ملكي كه به انسان ارث رسيده، اگر در سالهاي بعد از روي اتفاق آن را تبديل كند يا بفروشد وقيمت آن از زماني كه به ارث رسيده بيشتر باشد ترقي قيمت آن خمس ندارد.

مساله 1644- كسي كه از درآمد سال اشياء يا اموالي را براي تجارت و سرمايه فراهم آورده، اگر
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست