responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 216
مي‌خواهد برود هشت فرسخ يا بيشتر باشد، بايد هنگام رفتن نماز را شكسته بخواند، و چنانچه در آنجا قصد ماندن ده روز كند نماز را تمام بجا آورد.

مساله 1185- مسافري كه قصد كرده است ده روز در محلي بماند اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند، تا وقتي مسافرت نكرده بايد نماز را تمام بخواند و لازم نيست دوباره قصد ماندن ده روز كند.

مساله 1186- مسافري كه قصد كرده است ده روز در محلي بماند بايد روزه واجب خود را بگيرد، و مي‌تواند روزه مستحبي را هم بجا آورد و نماز جمعه و نافله ظهر و عصر را هم بخواند.

ج - توقف يك ماه بدون قصد:

مساله 1187- مسافري كه پس از رسيدن به هشت فرسخ در حال ترديد در محلي مانده و نمي داند ده روز مي‌ماند يانه، چنانچه سي روز به حال ترديد بماند بايد نماز را شكسته بخواند، ولي پس از سي روز - گرچه مدت كمي بماند - بايد نماز را تمام بخواند. و اگر پيش از رسيدن به هشت فرسخ در رفتن بقيه راه مردد شود، از وقتي كه مردد مي‌شودبايد نماز را تمام بخواند، ولي اگر به چهار فرسخ رسيده و تصميم دارد قبل از ده روز به محل خود برگردد بايد نماز راشكسته بجا آورد.

مساله 1188- مسافري كه سي روز مردد بوده، در صورتي بعد از سي روز بايد نماز را تمام بخواند كه تمام مدت سي روز را در يك جا بماند، پس اگر مقداري از آن را در جايي و مقداري را در جاي ديگر بماند پس از سي روز هم - اگرقصد ماندن ده روز را ندارد - بايد نماز را شكسته بجا آورد.

مواردي كه مسافر مي‌تواند نماز را تمام بخواند:

مساله 1189- در چهار مكان مسافر مي‌تواند نماز را تمام بخواند:

1 - مسجد الحرام

2 - مسجد النبي 6

3 - مسجد كوفه

4 - نزد قبر مطهر حضرت سيد الشهداء (ع)

مساله 1190- اگر مسافر بخواهد در قسمتهايي كه اول جزو مسجد الحرام يا مسجد النبي 6 و يا مسجد كوفه نبوده و بعدها به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند، بنابراحتياط واجب شكسته بخواند.

مساله 1191- كسي كه مي‌داند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند، اگر در غير چهار
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست