responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 173

مساله 945- اگر پيش از تمام شدن ذكر سجده از روي اشتباه پيشاني را از زمين بردارد، نمي تواند دوباره بر زمين بگذارد و بايد آن را يك سجده حساب كند، ولي اگر يكي از شش عضو را - بجز پيشاني - اشتباها از زمين بردارد، بايد برزمين بگذارد و ذكر را بگويد.

مساله 946- اگر در سجده اول مهر به پيشاني بچسبد و در همين حالت دوباره به سجده رود اشكال دارد، و اگر درسجده اول پيشاني خاك آلود شده بايد براي سجده بعد خاك را برطرف نمايد.

مساله 947- هرگاه در حال سجده بفهمد چيزي - مانند موي سر - بين پيشاني و مهر فاصله شده، نبايد پيشاني را بلندنمايد، بلكه بايد به هر شكل ممكن چيزي را كه فاصله شده برطرف نمايد.

مساله 948- بعد از تمام شدن ذكر سجده اول بايد بنشيند تا بدن آرام گيرد و دوباره به سجده رود.

مساله 949- بنابراحتياط واجب در هر ركعت از نماز كه تشهد ندارد بايد بعد از سجده دوم قدري بي حركت بنشيند وسپس برخيزد.

مساله 950- سجده كردن براي غير خداوند متعال حرام مي‌باشد، و اينكه بعضيها مقابل قبر امامان (ع) پيشاني را به زمين مي‌گذارند فقط در صورتي اشكال ندارد كه براي خدا و شكر او باشد.

چيزهايي كه سجده بر آنها صحيح است :

مساله 951- سجده بر زمين و چيزهاي غير خوراكي و غير پوشاكي كه از زمين مي‌رويد مانند چوب و برگ درخت صحيح است، گرچه مانند علف و كاه خوراك حيوانات باشد. ولي سجده بر مواد پوشاكي و يا خوراكي انسان مانندگندم، جو، نان و نيز بر مواد معدني مانند طلا و نقره و بنابراحتياط واجب بر عقيق و فيروزه و نظير اينها باطل است .همچنين سجده بر چيزهايي كه از نفت گرفته مي‌شود صحيح نيست .

مساله 952- سجده بر سنگهاي معدني مانند سنگ مرمر، سنگهاي سياه، سنگ آهك و سنگ گچ صحيح است . بلكه بر گچ، آهك پخته، آجر و كوزه گلي هم اشكال ندارد، هرچند احوط ترك آن است .

مساله 953- احتياط واجب آن است كه بر برگ درخت مو - چنانچه تازه باشد - سجده نكنند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست