responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 149
كمتر از نخود در بدن باشد، نماز خواندن با آن اشكال ندارد. و در صورتي كه شك كند به اين مقدار ص رسيده يا نه، چنانچه قبلا به اين اندازه نبوده نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

مساله 775- خوني كه به لباس بدون آستر مي‌ريزد و به پشت آن مي‌رسد يك خون حساب مي‌شود، ولي اگر پشت لباس جداگانه خوني شود و دو خون به هم برسند و يكي شوند بنابراحتياط واجب بايد هر كدام را جدا حساب نمود، پس اگر مجموع آنها به قدر يك درهم باشد نماز در آن صحيح نيست .

مساله 776- اگر خون به لباسي كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روي لباس خوني شود، بايدهر كدام را جدا گانه حساب نمود.

مساله 777- اگر خون لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتي به آن برسد، در صورتي كه خون و رطوبتي كه به آن رسيده به اندازه درهم يا بيشتر شود و اطراف را آلوده كند نماز با آن باطل است، بلكه اگر مجموع رطوبت و خون به اندازه درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند نماز خواندن با آن اشكال دارد، مگر اينكه رطوبت خشك شود و عين آن برطرف گردد. همچنين است حكم بدني كه به كمتر از يك نخود خون آلود شده و رطوبتي از خارج به آن رسيده باشد.

مساله 778- اگر بدن يا لباس به چيزي غير از خون نجس شود، گرچه كمتر از يك درهم يا يك نخود باشد نماز با آن باطل است، همچنين است اگر به آب يا چيز ديگري كه با خون نجس شده باشد، نجس شود.

مستحبات و مكروهات در لباس نمازگزار:

مساله 779- چند چيز در لباس نمازگزار مستحب است از آن جمله : عمامه با تحت الحنك، پوشيدن عبا و لباس سفيد، پوشيدن پاكيزه ترين لباسها، استعمال بوي خوش، دست كردن انگشتر عقيق و پوشاندن قدمهاي پا براي زنها.

مساله 780- چند چيز در لباس نماز گزار مكروه است از آن جمله : پوشيدن لباس سياه يا چرك و يا تنگ، پوشيدن لباسي كه نقش صورت دارد و باز بودن دكمه هاي لباس .

مكان نمازگزار

مكان نمازگزار داراي شش شرط است :

شرط اول - آنكه مباح باشد، پس نماز در جاي غصبي - گرچه روي فرش يا تخت غير غصبي باشد -
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست