responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 140

نماز غفيله :

مساله 724- "نماز غفيله" دو ركعت است و مستحب است بين نماز مغرب و عشا خوانده شود، وقت نماز غفيله بنابراحتياط بعد از نماز مغرب است تا هنگامي كه سرخي خورشيد از سمت مغرب بكلي ناپديد شود[1]، و اگر بخواهدبعد از اين زمان بخواند به اميد ثواب بجا آورد. در ركعت اول نماز غفيله بايد پس از حمد به جاي سوره اين آيه رابخواند:

"و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ا ن لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ا ن لا اله الاا نت، سبحانك اني كنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المومنين"[2]

و در ركعت دوم پس از حمد به جاي سوره اين آيه را بخواند: "و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الاهو و يعلم ما في البر و البحر و ما تسقط من ورقه الايعلمها و لا حبه في ظلمات الارض و لا رطب و لا يابس الافي كتاب مبين"[3]

و در قنوت آن بگويد: "اللهم اني ا سا لك بمفاتح الغيب التي لا يعلمها الاا نت ا ن تصلي علي محمد و آل محمد و ا ن تفعل بي كذا و كذا" و به جاي عبارت "ان تفعل بي كذا و كذا" حاجتهاي خود را به زبان آورد، آنگاه بگويد: "اللهم ا نت ولي نعمتي و القادر علي طلبتي تعلم حاجتي، فا سا لك بحق محمد و آل محمد عليه و :، لما قضيتهالي".

احكام قبله

مساله 725- خانه كعبه در مكه معظمه قبله مسلمانان جهان است . كسي كه در مسجد الحرام و نزديك كعبه است بايدهنگام نماز به طور دقيق رو به كعبه ايستاده و كعبه را برابر خود قرار دهد، ولي كساني كه در جاهاي دور قرار دارند اگر به گونه اي به سمت خانه خدا بايستند كه گفته شود رو به قبله ايستاده اند كافي است .

مساله 726- نماز خواندن به سمت قبله يكي از سه حالت را دارد:

الف - اگر ايستاده نماز مي‌خواند، كافي است جلوي بدن - مانند : صورت و سينه - به سمت قبله باشد، و لازم نيست سر زانوها و انگشتان پا هم به طرف قبله باشد.

[1] پس وقت ( نماز غفيله) بنابر احتياط تا حدود يك ساعت و نيم بعد از مغرب مي‌باشد.
[2] انبياء (21): 87 و 88.
[3] انعام (6): 59.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست